Aprendre del carrer: etnografia per a una pedagogia de carrer
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2020Resumen
El carrer és un espai de relació, un lloc de trobada entre persones desconegudes que
conviuen i entre totes creen el model de societat. Dins d’aquests espais podem observar les
relacions de poder que es reprodueixen, l’arquitectura que sovint no pensa en totes les
persones i la utilitat que li donem a aquests espais. Però el carrer també té potencialitats
educatives, és un lloc on podem escoltar a les persones, crear espais de seguretat i cures i
detectar i reivindicar les desigualtats socials. Aquesta recerca és una etnografia sobre l’espai
públic, on mitjançant observacions, converses, escoltant diferents veus i amb el diari de camp
sempre a mà, he anat resolent dubtes sobre aquests espais de relació i compartint tot allò que
hi anava aprenent. Durant la recerca m’han acompanyat teòrics com Manuel Delgado o Jane
Jacobs, que gràcies a les seves aportacions he pogut entendre una mica millor com ens movem
pel carrer i quins són aquells elements que t’expulsen o t’inclouen. Per concloure la recerca he
elaborat uns Apunts per a la pedagogia de carrer, que volen ser una aproximació als principis
educatius que ha de tenir un espai per poder ser segur, respectuós i comunitari.
The street is a space of relationships; for encounters between people that have
never met before but that coexist in a same place and create a social model. Inside these
spaces we can observe how the power relationships display, how the architecture often
doesn’t keep in mind all the people living there, and the utility that all of us give to those
shared spaces. But the street also has educational potential, it’s a place where people can be
listened, where we can create room for security and cure. So, we all can be aware of and
protest the social inequalities around us. This research is an ethnography of public space
where, by observating, conversating, and listening different voices, I made a field journal
where I am able to share all I have learnt. During my research I have had the support of
different theorists, such as Manuel Delgado or Jane Jacobs, who’s contributions helped me
understand much better how people move on the streets, and which are the elements that
include or exclude somebody socially. To conclude my research, I elaborated a series of
Annotations for the pedagogy on the streets that can be an approximation to the educative
principles that a shared space should have to become a safe, respectful and community place.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Lengua
Catalán
Palabras clave
Desigualtat social
Pedagogia social
Aprenentatge per experiència
Espais públics
Páginas
133 p.
Nota
Curs 2019-2020
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Grau en Educació Social [110]
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca