L'escola, un context per a la recerca d'infants i d'adults
Visualitza/Obre
Autor/a
Data de publicació
2021-01-20Resum
La tesi doctoral recull, analitza i documenta el treball conjunt d’adults i d’infants d’educació infantil a l’escola Les Pinediques de Taradell (Osona, Catalunya) al llarg de trenta-sis anys. Una trajectòria d’experimentació a l’aula i a diferents espais de dins i de fora de l’escola, gràcies a la qual els infants, amb els adults, aprofundeixen en el coneixement de l’entorn natural, científic, social, artístic i cultural, per a comprendre’l i transformar-lo. El Treball per projectes és sempre el fil conductor d’aquesta experimentació i la tesi estableix tant la fonamentació com les pràctiques pedagògiques que donen sentit i coherència als processos desplegats i que entronquen amb els paradigmes contemporanis que han fet avançar l’educació infantil en les darreres dècades.La tesi constata el paper del temps, dels espais i dels materials com a agents educadors i transformadors, i reforça la importància d’acollir els estils individuals dels infants, llurs estratègies d’aprenentatge, llurs imaginaris, llurs llenguatges i llur manera de relacionar-se, en el marc d’un entorn de cooperació i d’intercanvi inherent a tot procés d’experimentació individual i col·lectiva. Les experiències pedagògiques que es descriuen en la tesi es presenten amb un conjunt de documents de tipologia i formats diversos que permeten identificar, precisar, analitzar i sistematitzar els aspectes fonamentals de l’evolució metodològica i organitzativa dels projectes realitzats al llarg de les diferents fases del període estudiat. La tesi també aborda les estratègies mitjançant les quals l’equip de mestres del parvulari de Les Pinediques construeix coneixement col·legiat per acompanyar, potenciar i donar continuïtat a les descobertes dels infants. En aquest sentit, el paper de la documentació com a instrument d’autoformació, de seguiment compartit de les propostes educatives, d’avaluació dels processos, esdevé crucial per a l’equip de mestres de cara a consolidar la seva recerca, i per a garantir la sostenibilitat, la continuïtat i el progrés constant de l’experimentació.La tesi, en definitiva, justifica i reivindica l’escola com a context per a la recerca d’infants i adults. La recerca entesa com a estratègia creativa que respecta i potencia les diferents modalitats d’expressar-se i de conèixer de les nenes i dels nens d’educació infantil, mitjançant un procés compartit per totes les persones que hi intervenen, que es caracteritza per l’experimentació i l’avaluació constants.
Tipus de document
Tesi
Llengua
Català
Paraules clau
Educació infantil -- Experiències
Mestres i alumnes
Pàgines
516 p.
Publicat per
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Programa de Doctorat: Innovació i Intervenció Educatives
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Tesis doctorals [286]
Drets
Tots els drets reservats