Programa d’intervenció per a millorar la motivació dels equips en les categories de futbol base a partir de la Teoria de les Necessitats Psicològiques Bàsiques
Author
Other authors
Publication date
2021-05-12Abstract
Partint de la Teoria de les Necessitats Psicològiques Bàsiques (NPB) (Deci i Ryan, 2000) l’objectiu de l’estudi va ser dissenyar un programa d’intervenció per a formar a l’entrenador d’estratègies que afavoreixin la satisfacció de les NPB del jugador, aconseguint promoure el benestar i motivació d’aquests. En l’estudi van participar els 9 entrenadors de la categoria infantil de l’A.E.C Manlleu (9 homes) d’edats compreses entre 19 i 47 anys (M=26,67, DT=9,47) els quals se’ls hi va aplicar una intervenció de tres sessions i com a usuari final 67 jugadors (67 nois) d’edats entre 13 i 14 anys (M=13,30, DT=0,47) en els quals es va analitzar l’impacte de la formació utilitzant l’Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en Fútbol (ENPBF) (Pulido, Sánchez-Oliva, González-Ponce, Amado i Chamorro, 2016). Els resultats demostren una millora significativa en la satisfacció de les NPB dels jugadors i conseqüentment una millora del benestar i motivació d’aquests. Per tal de dissenyar el programa d’intervenció es van utilitzar les 5 fases proposades por Ramis et al. (2019) en el Model GEPE de Pràctica Basada en la Evidència.
Based on the Theory of Basic Psychological Needs (BPN) (Deci and Ryan, 2000), the aim of the study was to design an intervention program to train the coach in strategies that promote the satisfaction of the BPN of the player, managing to promote the well-being and motivation of these. The study involved the 9 coaches of the U-13 and U-14 category of the AEC Manlleu (9 men) aged between 19 and 47 years (M = 26.67, DT = 9.47) who were applied a three-session intervention and as end user 67 players (67 boys) aged between 13 and 14 years (M = 13.30, DT = 0.47) in which the impact of the training was analyzed, using the Escala de Necesidades Psicológicas Básicas en Fútbol (ENPBF) (Pulido, Sánchez-Oliva, González-Ponce, Amado and Chamorro, 2016). The results show a significant improvement in the satisfaction of the players' BPN’s and consequently an improvement in their well-being and motivation. To design the intervention program, we used the 5 phases proposed by Ramis et al. (2019) in the GEPE Model of Evidence-Based Practice.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Futbol -- Ensenyament
Esports -- Aspectes psicològics
Benestar -- Aspectes psicològics
Pages
72
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Psicologia [196]
Rights
Tots els drets reservats