Show simple item record

dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar
dc.contributor.authorCharreyre, Bastien
dc.date.accessioned2023-02-13T19:10:28Z
dc.date.available2023-02-13T19:10:28Z
dc.date.created2022-05-19
dc.date.issued2022-05-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/7251
dc.descriptionCurs 2021-2022es
dc.description.abstractThe main objective of this study was to evaluate the efficiency of diaphragmatic breathing and therapeutic patient education in reducing pain in university students with Tension Headaches (TH). 83 students from the University of Montpellier with diagnosed tension headaches were divided into 3 groups. Group A received sessions of Guided Diaphragmatic Breathing (GDB) and a session of Therapeutic Education (TE). Group B received only TE, and group C was the control group. The protocol consists of a TE session at the beginning and 3 GDB sessions per week for 3 months. Pain was assessed at each CT episode using the Visual Analogue Scale (VAS), the McGill Pain Questionnaire, and a calendar. In addition, all participants were assessed before the protocol, after, and three months later with the 36-item Short-Form Health Survey (SF-36) for quality of life, the Headache Impact Test (HIT-6) for functionality, the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) for sleep quality and the Cervical Range Of Motion Goniometer (CROM) for cervical mobility. The limitations are possible student dropouts, a new wave of COVID-19, and a specific study age category.es
dc.description.abstractEl objetivo principal de este estudio es evaluar la eficacia de la respiración diafragmática y de la educación terapéutica para la disminución del dolor en estudiantes universitarios con Cefaleas Tensionales (CT). 83 estudiantes de la Universidad de Montpellier con CT fueron repartidos en 3 grupos. El grupo A recibía sesiones de Respiración Diafragmática Guiada (RDG) y una sesión de Educación Terapéutica (ET). El grupo B recibía solo la ET, y el grupo C fue el grupo control. El protocolo consta de una sesión de ET al inicio y 3 sesiones de RDG por semana durante 3 meses. El dolor ha sido evaluado a cada episodio de CT con la Escala Visual Analógica (EVA), el McGill Pain Questionnaire y un calendario. Los participantes fueron evaluados antes del protocolo, después, y tres meses después con el 36-item Short-Form Health Survey (SF-36) para la calidad de vida, el Headache Impact Test (HIT-6) para la funcionalidad, el Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) para la calidad del sueño y con el Goniómetro Cervical Range Of Motion (CROM) para la movilidad cervical. Las limitaciones son los posibles abandonos, una nueva ola de COVID-19, y una categoría de edad de estudio demasiada especifica.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent71 p.es
dc.language.isospaes
dc.rightsAquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commonses
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.caes
dc.subject.otherCefalàlgia -- Fisioteràpiaes
dc.subject.otherCefalàlgiaes
dc.subject.otherEstudiants universitarises
dc.subject.otherFisioteràpiaes
dc.titleEfectos de la respiración diafragmática y de la educación terapéutica en la disminución del dolor en estudiantes universitarios con cefaleas tensionaleses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint