Camins. Una mirada crítica a l'educació des d'una perspectiva intercultural i de gènere
Other authors
Publication date
2019Alternative title
Guia educativa per al professorat
ISBN
978-84-949185-9-9
Abstract
La Guia que tens a les mans neix del projecte Camins, trajectòries d’èxit
educatiu amb perspectiva intercultural i de gènere, impulsat pel Centre
d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere i amb la participació dels grups de
recerca GETLIHC, GREUV i TRACTE de la Universitat de Vic-Universitat
Central de Catalunya. El col·lectiu Lo Relacional va participar en una de les
formacions al grup de mentores del projecte. Fruit d’aquesta relació, escri vim aquesta guia en la cruïlla on es van trobar les nostres caminades.
Durant els cursos 2017/18 i 2018/19, Camins va ser un projecte de mentoria
amb perspectiva intercultural i de gènere que va involucrar un total de 75
noies, entre mentores i participants. Les mentores estaven cursant estu dis universitaris o de grau superior. Les participants estaven cursant des
de 3r d’ESO fins a 2n de batxillerat, amb ganes de continuar amb els seus
estudis. Més enllà del desig d’estudiar i d’avançar en la seva trajectòria
professional, les noies tenien en comú altres aspectes. Totes eren d’origen
marroquí i totes vivien a la comarca d’Osona. El que té d’especial és que
malgrat aquest marc comú, noies, joves, d’origen marroquí, majoritària ment musulmanes i estudiants, el projecte ha sabut deixar espai per fer
emergir les diferències. Cadascuna d’aquestes categories està plena de
matisos que les noies del projecte i les persones que les han acompanyat
han sabut escoltar, preguntar i respectar. El projecte Camins ha generat un
espai d’intercanvi, diàleg i d’aprenentatge intercultural. Fruit de l’intercan vi, mentores i participants han generat coneixement sobre elles mateixes,
cadascuna en primera persona i sobre el que significa ser noia, jove, d’ori gen marroquí, estudiant i de la Catalunya interior. Aquest coneixement és
el que compartim en aquesta guia.
Durant el projecte les noies han reflexionat sobre les seves trajectòries
educatives a partir de 3 eixos: les seves característiques personals, les
xarxes relacionals (família, amistats i entorn) i els espais d’ensenyament/
aprenentatge (centres educatius, centres de treball o pràctiques). Fruit
d’aquesta anàlisi han emergit 3 aspectes que han marcat la seva experi ència educativa: el gènere, l’origen cultural i religiós i les relacions amb el
professorat.
El sistema sexe-gènere, l’origen geogràfic, cultural i religiós i la configura ció del sistema educatiu són 3 eixos de diferenciació que tenen un pes relle vant en l’estructura social de les nostres societats. Aquests eixos no sem pre funcionen o es manifesten de la mateixa manera. Però considerem que
les experiències i els aprenentatges de les noies del projecte Camins poden
ajudar-nos a pensar com aquests eixos estan prenent forma als nostres
contextos educatius i quines experiències de des/igualtat estan generant.
Document Type
Book
Language
Catalan
Keywords
Estudis de dones
Educació intercultural
Comunicació intercultural
Pages
46 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
This item appears in the following Collection(s)
- Guies [4]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.ca