Anàlisis de l'abandonament escolar dels immigrants o fills i filles d'immigrants: necessitat socioeconòmica, desmotivació i discriminació
Altres autors/es
Data de publicació
2023-05-12Resum
L’abandonament escolar és una problemàtica social que aquests últims anys s’hi està
treballant, però Espanya segueix encapçalant les llistes d’abandonament escolar més alt.
Aquest fenomen afecta en més mesura als diferents col·lectius, entre ells els immigrants i fills o
filles d’immigrants.
Per analitzar aquesta problemàtica i els diferents factors que hi influeixen, s’ha entrevistat a un
grup de joves fills d’immigrants que han abandonat els estudis, així com a una educadora social
d’una UEC de Catalunya. També, com a entitat que protegeix els nens i nenes d’abandonar
prematurament, hem fet qüestionaris a joves de la UEC.
Els resultats ens mostren que el factor socioeconòmic és un factor que els ha influenciat
directament per abandonar els estudis, sobretot quan aquesta implica veure a la família en
situació de vulnerabilitat. Per altra banda, també es veu com els i les joves es troben
desmotivades per a estudiar, en part degut a la falta d’acompanyament del professorat, així
com per l’efecte que les discriminacions han tingut en ells i elles.
Paraules clau: sistema educatiu, abandonament escolar, exclusió social i immigració.
School dropout or study desertion is a social problem that in recent years is being worked on,
but Spain continues to lead the list of the highest school dropout rates. This phenomenon
affects different groups to a greater extent, including immigrants and children of immigrants.
In order to analyze this problem and the different factors that influence it, a group of young
children of immigrants who have dropped out of school was interviewed, as well as a social
educator from a UEC in Catalonia. Also, as an entity that protects children from dropping out
prematurely, we have made questionnaires for young people from the UEC.
The results show us that the socioeconomic factor has directly influenced them to drop out of
school, especially when it involves seeing the family in a vulnerable situation. Furthermore, we
also see how young people are demotivated to study, partly due to the lack of teacher support,
as well as the effect that discrimination has had on them.
Key words: education system, school dropout, social exclusion and immigration.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Llengua
Català
Paraules clau
Abandonament escolar
Immigrants -- Educació
Marginació social
Fills d'immigrants
Pàgines
225 p.
Nota
Curs 2022-2023
11è Premi Sebastià Àlvarez al millor Treball de Final de Grau de la UVic en l'àmbit educatiu
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Grau en Educació Social [110]
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca