Avaluació de la correlació entre les habilitats mindfulness i el benestar psicològic laboral en professorat universitari. Un estudi pilot
Author
Other authors
Publication date
2024-06-30Alternative title
Evaluation of the correlation between mindfulness skills and occupational psychological well-being in college professors. A pilot study
Abstract
Està fonamentat amb nombrosos estudis que l’estrès laboral és una de les causes principals de
malestar psicològic a la societat actual. Per altra banda, també hi ha evidència científica en el sentit
que un alt nivell d’habilitats mindfulness (atenció plena) és un mediador positiu en la reducció de
l’estrès.
Amb aquest estudi pilot es pretenia explorar si les puntuacions en habilitats mindfulness (HHMM) d’un
grup de professorat universitari correlacionaven amb les puntuacions d’aquest grup en benestar
psicològic laboral (BPL). És a dir, si els professors i professores amb un nivell més alt d’habilitats
d’atenció plena també gaudien d’un nivell més baix d’estrès i per tant més alt en benestar.
Per investigar-ho es va seleccionar un grup de professors i professores del Màster Universitari de
Psicologia General Sanitària (MUPGS) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-
UCC) i es van avaluar les seves habilitats d’atenció plena. Amb aquest objectiu es van utilitzar quatre
instruments per mesurar les HHMM, i un per avaluar el BPL. Els tests es van configurar a la plataforma
REDCap i la resposta dels participants a l’estudi es va recollir en línia.
Els resultats mostren una correlació forta entre la faceta mindfulness d’atenció plena i el BPL, i una
correlació moderada entre les facetes de consciència i connexió corporal amb el BPL. En canvi,
mostren una correlació dèbil entre les HHMM generals i el BPL.
Aquests resultats no presenten concordança amb la literatura prèvia. Les causes podrien ser el reduït
volum de la mostra i l’excessiva extensió dels qüestionaris que podrien haver provocat un efecte de
cansament en els participants a l’hora de respondre. Tot i així, es considera que l’estudi ens permet
sumar experiència per a un possible futur estudi més ampli.
Paraules clau: habilitats mindfulness, benestar psicològic, professorat universitari
It is based on numerous studies that work stress is one of the main causes of psychological
discomfort in today's society. On the other hand, there is also scientific evidence that a high level of
mindfulness skills is a positive mediator in reducing stress.
This pilot study aimed to explore whether the scores in mindfulness skills (HHMM) of a group of
college professors correlated with the scores of this group in psychological well-being at work (BPL).
In other words, if teachers with a higher level of mindfulness skills also enjoyed a lower level of
stress and therefore a higher level of well-being.
To investigate this, a group of professors from the Master's Degree in General Health Psychology
(MUPGS) of the University of Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) was selected and
their mindfulness skills were assessed. With this aim, four instruments were used to measure the
HHMM, and one to assess the BPL. The quizzes were set up on the REDCap platform and the
response of the study participants was collected online.
The results show a strong correlation between the mindfulness facet of mindfulness and BPL, and a
moderate correlation between the mindfulness and body connection facets with BPL. Instead, they show
a weak correlation between overall HHMMs and BPL.
These results are not consistent with previous literature. The causes could be the small volume of the
sample and the excessive length of the questionnaires which could have caused a fatigue effect in the
participants when answering. Even so, it is considered that the study allows us to add experience for a
possible future wider study.
Keywords: minfulness skills, well-being, college professors
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Anna Casellas Grau
Language
Catalan
Keywords
Atenció plena
Professors universitaris
Benestar -- Aspectes psicològics
Pages
37 p.
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca