Do babies and adults feel the same in an aquatic programme for babies?
Author
Publication date
2025ISSN
1988-2041
Abstract
Antecedentes. El interés por los programas acuáticos para bebés ha crecido significativamente
en todo el mundo. Aunque numerosos estudios han examinado los efectos de estos programas
sobre el desarrollo motor o aprendizaje acuático, se ha prestado poca atención a las emociones
que el programa estimula. Comprender cómo aparecen las emociones en la díada y cómo influyen
en el proceso de aprendizaje abre una valiosa área de exploración en el desarrollo motor
infantil.
Objetivos. El objetivo de esta investigación fue explorar las respuestas emocionales de la díada
bebé-adulto durante un programa acuático para bebés, y su relación con el aprendizaje acuático
del bebé.
Métodos. Utilizando un enfoque descriptivo e intrasujeto, el estudio observó quincenalmente
las reacciones emocionales de cuatro díadas durante un programa acuático de cuatro meses. Se
diseñó un sistema ad hoc de categorías de observación del comportamiento motor de los bebés
y la respuesta emocional de ambos sujetos en niveles de emociones positivas, neutrales y negativas.
Resultados. El análisis de 1,962 respuestas emocionales individuales indica que cada díada y
sus sujetos se comportan de manera diferente e independiente. Los resultados muestran que la
realización de tareas motrices acuáticas más difíciles se correlaciona con respuestas emocionales
más positivas por parte de los adultos. En cambio, no hay una relación significativa entre el
nivel de dificultad del comportamiento acuático del bebé y sus respuestas emocionales.
Conclusiones. Dado que este es un primer acercamiento al estudio de las emociones en programas
acuáticos para bebés, sus resultados nos invitan a debatir sobre la relación entre emociones
y aprendizaje.
Background. Interest in aquatic programs for babies has grown significantly, with many families
participating worldwide. While numerous studies have examined the effects of these programs
on motor development or aquatic learning, little attention has been given to the emotional
experiences of the interaction. Understanding how emotions appear in each subject and
how they influence the learning process opens a valuable area of exploration in early childhood
motor development.
Objectives. The goal of this research was to explore the emotional responses of both subjects of
the baby-adult dyad during an aquatic programme for babies, and their relation to the aquatic
learning process of the baby.
Methods. Using a descriptive and intrasubject approach, the study observed fortnightly the
emotional reactions to the aquatic motor behaviour of the babies of four dyads during a fourmonth
aquatic programme. We designed an ad hoc system of categories of observation of the
babies’ behaviour and the emotional response of both subjects in levels of positive, neutral and
negative emotions.
Results. The analysis of 1,962 individual emotional responses indicates that each dyad and their
subjects behave differently and independently. Results show that an increase of tasks difficulty
correlates with more positive emotional responses from adults. In contrast, there is no significant
relationship between the difficulty of the tasks of the baby and its emotional responses.
Conclusions. Since this is a first approach to the study of emotions in aquatic programmes for
babies, its results invite us to debate the relationship between emotions and learning.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
English
Pages
10 p.
Publisher
Federacion Espanola de Docentes de Educacion Fisica
Citation
Pla-Campas, G., Jiménez, V., Martínez- Olmo, F., & Benlloch, M. (2025). Do babies and adults feel the same in an aquatic programme for babies? Retos, 66, 555–564. https://doi.org/10.47197/retos.v66.112 043
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1413]
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/