Show simple item record

dc.contributor.authorPla, Gil
dc.contributor.authorJiménez Perales, Verónica
dc.contributor.authorMartínez Olmo, Francesc
dc.contributor.authorBenlloch, Montse
dc.contributor.authorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia
dc.date.accessioned2025-05-27T13:06:34Z
dc.date.available2025-05-27T13:06:34Z
dc.date.created2025
dc.date.issued2025
dc.identifier.citationPla-Campas, G., Jiménez, V., Martínez- Olmo, F., & Benlloch, M. (2025). Do babies and adults feel the same in an aquatic programme for babies? Retos, 66, 555–564. https://doi.org/10.47197/retos.v66.112 043ca
dc.identifier.issn1988-2041ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/180200
dc.description.abstractAntecedentes. El interés por los programas acuáticos para bebés ha crecido significativamente en todo el mundo. Aunque numerosos estudios han examinado los efectos de estos programas sobre el desarrollo motor o aprendizaje acuático, se ha prestado poca atención a las emociones que el programa estimula. Comprender cómo aparecen las emociones en la díada y cómo influyen en el proceso de aprendizaje abre una valiosa área de exploración en el desarrollo motor infantil. Objetivos. El objetivo de esta investigación fue explorar las respuestas emocionales de la díada bebé-adulto durante un programa acuático para bebés, y su relación con el aprendizaje acuático del bebé. Métodos. Utilizando un enfoque descriptivo e intrasujeto, el estudio observó quincenalmente las reacciones emocionales de cuatro díadas durante un programa acuático de cuatro meses. Se diseñó un sistema ad hoc de categorías de observación del comportamiento motor de los bebés y la respuesta emocional de ambos sujetos en niveles de emociones positivas, neutrales y negativas. Resultados. El análisis de 1,962 respuestas emocionales individuales indica que cada díada y sus sujetos se comportan de manera diferente e independiente. Los resultados muestran que la realización de tareas motrices acuáticas más difíciles se correlaciona con respuestas emocionales más positivas por parte de los adultos. En cambio, no hay una relación significativa entre el nivel de dificultad del comportamiento acuático del bebé y sus respuestas emocionales. Conclusiones. Dado que este es un primer acercamiento al estudio de las emociones en programas acuáticos para bebés, sus resultados nos invitan a debatir sobre la relación entre emociones y aprendizaje.ca
dc.description.abstractBackground. Interest in aquatic programs for babies has grown significantly, with many families participating worldwide. While numerous studies have examined the effects of these programs on motor development or aquatic learning, little attention has been given to the emotional experiences of the interaction. Understanding how emotions appear in each subject and how they influence the learning process opens a valuable area of exploration in early childhood motor development. Objectives. The goal of this research was to explore the emotional responses of both subjects of the baby-adult dyad during an aquatic programme for babies, and their relation to the aquatic learning process of the baby. Methods. Using a descriptive and intrasubject approach, the study observed fortnightly the emotional reactions to the aquatic motor behaviour of the babies of four dyads during a fourmonth aquatic programme. We designed an ad hoc system of categories of observation of the babies’ behaviour and the emotional response of both subjects in levels of positive, neutral and negative emotions. Results. The analysis of 1,962 individual emotional responses indicates that each dyad and their subjects behave differently and independently. Results show that an increase of tasks difficulty correlates with more positive emotional responses from adults. In contrast, there is no significant relationship between the difficulty of the tasks of the baby and its emotional responses. Conclusions. Since this is a first approach to the study of emotions in aquatic programmes for babies, its results invite us to debate the relationship between emotions and learning.ca
dc.format.extent10 p.ca
dc.language.isoengca
dc.publisherFederacion Espanola de Docentes de Educacion Fisicaca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subject.otherAprenentatge motorca
dc.subject.otherNatació per a nodrissonsca
dc.subject.otherNatació per a infantsca
dc.subject.otherInteracció educativaca
dc.titleDo babies and adults feel the same in an aquatic programme for babies?ca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.47197/retos.v66.112043ca
dc.rights.accessLevelinfo:eu-repo/semantics/openAccess


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint