Teaching in Natural Contexts. Project-based Learning and Perception of Professional Competence of Pre-service Teachers in Spanish Universities
Author
Publication date
2025ISSN
2254-3139
Abstract
Este estudio investiga el impacto del aprendizaje basado en proyectos (ABP) en la percepción de la competencia profesional en Educación Infantil (ECE) entre los futuros profesores en España. Un total de 586 estudiantes de cuatro universidades españolas participaron en un diseño de prueba pre-post utilizando la escala ECPP-FIM para medir el impacto del enfoque ABP en la percepción de las habilidades profesionales de intervención psicomotora en ECE. El enfoque ABP implicó una estrecha colaboración con niños en edad preescolar, proporcionando a los estudiantes una experiencia práctica en el diseño e implementación de actividades basadas en el movimiento en contextos naturales. Se utilizaron estadísticas descriptivas e inferenciales, incluido ANOVA, para analizar los datos. Los resultados indican mejoras sustanciales en la percepción de la competencia profesional en las cinco áreas de la escala ECPP-FIM. Además, los estudiantes procedentes de entornos de formación profesional mostraron puntuaciones pre y post-test consistentemente más altas que los de otras trayectorias académicas. Los resultados respaldan la eficacia del aprendizaje basado en problemas para superar la brecha entre teoría y práctica y destacan la importancia de integrar experiencias del mundo real en la formación docente. Para concluir, este estudio destaca las características clave que una asignatura universitaria ordinaria debería incorporar para mejorar la percepción de competencia profesional.
This study investigates the impact of project-based learning (PBL) on the perception of professional competence in Early Childhood Education (ECE) among pre-service teachers in Spain. A total of 586 students from four Spanish universities participated in a pre-post test design using the ECPP-FIM scale to measure the impact of the PBL approach on the perception of professional psychomotor intervention skills of ECE. The PBL approach involved close collaboration with preschools, providing students with hands-on experience designing and implementing movement-based activities in natural contexts. Descriptive and inferential statistics, including ANOVA, were used to analyse the data. Results indicate substantial improvements in the perception of professional competence across all five areas of the ECPP-FIM scale. Moreover, students from vocational education backgrounds showed consistently higher pre-and post-test scores than those from other academic pathways. Findings support the effectiveness of PBL in bridging the theory-practice divide and emphasize the importance of integrating real-world experiences in teacher training. To conclude, this study highlights the key characteristics that an ordinary university subject should incorporate to enhance the perception of professional competence.
Document Type
Article
Document version
Published version
Language
English
Subject (CDU)
37 - Education
Keywords
Pages
18 p.
Publisher
UAM Ediciones
Citation
Pla-Campas, G., Martínez-Mínguez, L., Nieva, C. y Arnau-Sabatés, L. (2025). Teaching in natural contexts. project-based learning and perception of professional competence of pre-service teachers in Spanish universities. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 23(2). https://doi.org/10.15366/reice2025.23.2.004
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1413]
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/