Mostra el registre parcial de l'element

dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat de Ciències de la Salut de Manresa
dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Grup de Recerca en Innovació Transformativa i Simulació (GRITS)
dc.contributorInstitut de Recerca i Innovació en Ciències de la Vida i de la Salut a la Catalunya Central (IRIS-CC)
dc.contributorAlthaia. Xarxa Assistencial Universitaria de Manresa
dc.contributor.authorGarcía Salido, Cristina
dc.contributor.authorMateu Capell, Marina
dc.contributor.authorGarcía Gutiérrez, Daniel
dc.contributor.authorRamírez Baraldes, Estel·la
dc.date.accessioned2025-06-26T09:44:03Z
dc.date.available2025-06-26T09:44:03Z
dc.date.created2024
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationGarcía-Salido C, Mateu Capell M, García Gutiérrez D, Ramírez-Baraldes E. (2024). Perception of Knowledge Transfer from Clinical Simulations to the Care Practice in Nursing Students. Investigación y educación en enfermería, 42(2):e11.ca
dc.identifier.issn2216-0280ca
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/180236
dc.description.abstracthis work sought to assess the perception of knowledge transfer from clinical simulations to the care practice in nursing students through effective debriefing. Methods. An observational, descriptive, and crosssectional study was conducted with a sample of 281 students during the 2020-2021 course, through una ad hoc survey from the Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare (DASH) in Spanish, to assess competence areas that undergraduate students must reach to complete their studies. Results. The survey conducted after each simulation showed that the students valued positively the debriefing sessions conducted by experts, with a mean score of 6.61 over 7 [6.56%-6.65%] based on 675 surveys analyzed, given that each student conducted more than one simulation within the academic course. It was observed in 221 completed answers that what was learned in the simulation was transferred to the practice in 89.23% [86.39%-92.06%], specifically in areas of Communication, Patient safety, Teamwork, and Leadership. Conclusion. In the perception by the participating students, the use of effective debriefing in clinical simulation enabled knowledge transfer to the care practice, proving to be a crucial tool that helps to improve the formation of the future nurses.ca
dc.description.abstractEvaluar la percepción de la transferencia de conocimientos de las simulaciones clínicas a la práctica asistencial en estudiantes de enfermería mediante un debriefing eficaz. Métodos. Se realizó un estudio observacional, descriptivo y transversal con una muestra de 281 estudiantes durante el curso 2020- 2021, mediante una encuesta ad hoc a partir de la Debriefing Assessment for Simulation in Healthcare (DASH) en español, para valorar las áreas competenciales que un estudiante de grado debe alcanzar al finalizar sus estudios. Resultados. La encuesta realizada después de cada simulación mostró que los estudiantes valoraban positivamente las sesiones de debriefing realizadas por expertos, con una puntuación media de 6.61 sobre 7 [6.56 % - 6.65 %] en base a 675 encuestas analizadas, ya que cada estudiante realizaba más de una simulación dentro del curso académico. Se observó en 221 respuestas cumplimentadas que lo aprendido en la simulación se transfirió a la práctica en el 89.23 % [86.39 % - 92.06 %], específicamente en áreas de Comunicación, Seguridad del paciente, Trabajo en equipo y Liderazgo. Conclusión. En la percepción de los estudiantes participantes, el uso de un debriefing eficaz en la simulación clínica permitió la transferencia de conocimientos a la práctica asistencial, mostrando ser una herramienta crucial que ayuda a mejorar la formación a de los futuros enfermeros.ca
dc.format.extent14 p.ca
dc.language.isoengca
dc.publisherUniversidad de Antioquiaca
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subject.otherSimulació (Medicina)ca
dc.subject.otherInfermeriaca
dc.subject.otherGestió del coneixementca
dc.titlePerception of Knowledge Transfer from Clinical Simulations to the Care Practice in Nursing Studentsca
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleca
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionca
dc.embargo.termscapca
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17533/udea.iee.v42n2e11ca
dc.rights.accessLevelinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subject.udc614ca


Fitxers en aquest element

 

Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)

Mostra el registre parcial de l'element

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Comparteix a TwitterComparteix a LinkedinComparteix a FacebookComparteix a TelegramComparteix a WhatsappImprimeix