El benestar docent en Zones Escolars Rurals: un estudi de cas
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025-05-19Resumen
Cada vegada més docents es veuen afectats per un malestar emocional derivat de múltiples
factors. Aquest malestar, sovint relacionat amb la síndrome del burnout, pot arribar a afectar
negativament no només el docent, sinó també la qualitat de l’ensenyament i l’aprenentatge de
l’alumnat. El present Treball de Fi de Grau (TFG) analitza el benestar emocional dels mestres
en un context poc explorat: les escoles rurals, concretament dins d’una Zona Escolar Rural
(ZER). L’estudi es desenvolupa en dues fases: una primera de fonamentació teòrica, que
aborda els principals models de benestar, les causes i conseqüències del burnout, i les
característiques organitzatives i pedagògiques de les ZER; i una segona fase empírica,
centrada en un estudi de cas en una ZER de la Catalunya Central, amb una vintena de mestres
distribuïts en tres escoles. A través d’entrevistes, enquestes i anàlisi documental, es constata
que molts docents gestionen adequadament el seu benestar gràcies a les fortaleses del model
rural, però també s’hi detecten diverses fonts de malestar. El treball conclou amb la proposta
de quatre línies d’acció per afavorir el benestar docent en la ZER estudiada.
More and more teachers are experiencing emotional distress caused by multiple factors. This
discomfort, often associated with burnout syndrome, can negatively affect not only the
teacher but also the quality of teaching and student learning. This Final Degree Project
analyses teachers’ emotional well-being in a setting that hasn’t been studied much: rural
schools, especially those that are part of what’s called a Rural School Zone (ZER). The study
has two main parts. The first looks at what research says about well-being, what causes
burnout, what its effects are, and how ZERs work in terms of teaching and organisation. The
second part is more practical: it focuses on a case study in a ZER in Central Catalonia,
involving around twenty teachers working across three schools. Through interviews, surveys,
and document analysis, the study finds that many teachers manage their well-being
effectively thanks to the strengths of the rural school model. However, several sources of
distress are also identified. The project concludes with four proposed lines of action aimed at
promoting teacher well-being in the ZER studied.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Lengua
Catalán
Páginas
150 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/