Protocol i transformació: Una mirada feminista a la prevenció de violències masclistes en l'educació en el lleure
View/Open
This document contains embargoed files indefinitely
Author
Other authors
Publication date
2025-05-05Abstract
Aquest treball de final de grau analitza el protocol de prevenció i actuació davant
d’agressions de l’Esplai de Sant Josep, a partir d’un enfocament qualitatiu i feminista.
L’objectiu principal és valorar fins a quin punt aquest protocol recull i aplica els principis
de l’educació feminista crítica i del consentiment afirmatiu, i identificar possibles
millores per fer front a les violències masclistes en l’educació en el lleure.
S’ha utilitzat la metodologia d’estudi de cas, combinant l’anàlisi documental del
protocol amb dos entrevistes semiestructurades a membres clau de l’equip educatiu.
Les dades obtingudes s’han categoritzat segons dues línies discursives: educació
feminista crítica i transformadora i consentiment afirmatiu i protecció.
Els resultats mostren una clara presència d’ambdós discursos, tot i que amb un
predomini pràctic del model de protecció institucional. Es detecta una manca de treball
explícit sobre les masculinitats i una certa fragilitat en l’aplicació continuada del
protocol, especialment a causa de la rotació del monitoratge i el funcionament
assembleari. El treball conclou amb diverses propostes de millora per reforçar la
formació, la participació masculina i la sostenibilitat dels protocols.
This final degree project analyzes the prevention and action protocol against gender based violence at the Esplai de Sant Josep, using a qualitative and feminist approach.
The main objective is to assess how far the protocol incorporates and implements the
5
principles of critical feminist education and affirmative consent, and to identify possible
improvements to address gender-based violence in non-formal educational contexts.
The methodology is based on a case study, combining document analysis of the protocol
with three semi-structured interviews with key members of the educational team. The
data were categorized into two main discursive frameworks: critical and transformative
feminist education and affirmative consent and protection.
The results reveal the coexistence of both approaches, with a practical predominance of
the institutional protection model. The analysis identifies a lack of focus on masculinity
and some fragility in the long-term implementation of the protocol, mainly due to staff
turnover and the collective assembly structure. The study concludes with several
proposals to enhance training, male involvement, and the sustainability of the
prevention protocol.
Document Type
Project / Final year job or degree
Document version
Published version
Language
Catalan
Pages
55 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Note
Curs 2024-2025
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Educació Social [122]
Rights
Tots els drets reservats