El portafolis en la formació de professorat: un instrument al servei de la reflexió en i sobre la pràctica docent
Ver/Abrir
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2006ISSN
1133-9845
Resumen
La darrera recerca en l'àmbit dels processos formatius de professorat advoquen
per un canvi o replantejament dels models de formació actuals. Segons
els resultats d'aquesta recerca, els docents «es formen millor»:
a) si s'estableix un vincle clar i directe amb les experiències pròpies;
b) a partir d'aquestes experiències i de l'observació de la pròpia actuació (així
es fomenta un procés de reflexió que porti a la cerca de noves alternatives pedagògiques,
i això d'una manera sistematitzada, autònoma i realista).
Es tracta, així doncs, de trobar eines o instruments que ajudin el docent a fomentar
processos de conscienciació i de reflexió sobre la seva pròpia pràctica
docent, per tal de millorar-la.
L'objectiu d'aquest article és presentar un instrument que sembla ser especialment
útil en aquest marc: el Portafoli Docent. En primer lloc, en descriurem l'essència,
els objectius i les característiques. Seguidament, revisarem l'ús del
portafoli en grups de formació de professorat de secundària i d'adults, tot fent
referència a experiències concretes, tant dins de l'àmbit espanyol com europeu.
Finalment, reflexionarem sobre els avantatges i les possibilitats d'ús del portafoli
en la formació de professorat de secundària, a partir d'algunes experiències.
Recent research on the field of teacher training processes pleads for a change
or a revision of current training models. According to the results that this research
offers, teachers «are better trained»:
a) if a clear and direct bound is established with self experiences;
b) from these experiences and the observation of self performance (so that
there is an enhancement of a reflective process that leads to the search of new
pedagogical alternatives in a systematized, autonomous and realistic way).
Therefore, we try to find tools or instruments that help the teacher to increase
conscious reflective processes about their own teaching practice in order to
improve it.
The aim of this article is to present an instrument that seems to be especially
useful within this framework: the Teacher’s Portfolio. First of all we will describe
the essence, the aims and the characteristics of the teacher’s portfolio. Next,
we will revise the use of the portfolio in secondary and adults’ teacher training
groups, referring to particular experiences, both in Spanish and European scope.
Finally, we will reflect on the advantages and the possibilities of the use of
the portfolio in secondary teacher training, from several experiences.
Tipo de documento
Artículo
Lengua
Catalán
Palabras clave
Professors -- Formació
Páginas
13 p.
Publicado por
Graó
Citación
Keim Cubas, L., Esteve, O., & Carandell, Z. (2006). El portafolis en formació del professorat: un instrument al servei de la reflexió en i sobre la pràctica docent. Articles de didàctica de la llengua i la literatura, abril/maig/juny(39), 35-47.
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Articles [1389]
Derechos
(c) Graó, 2006
Tots els drets reservats