L’Efecte de les expectatives en la interacció professor-alumne
Author
Other authors
Publication date
2014-05Abstract
El present treball tracta sobre l’Efecte Pigmalió. Aquest efecte explica com les expectatives que tenen els docents envers l’alumnat poden afectar fins a tal punt, que el rendiment d’aquests es pot veure influenciat. A través de les expectatives, el docent pot arribar a fer que l’alumne respongui tal i com ell tenia pensat des d’un principi. Aquest és un procés involuntari que s’anomena la profecia autocomplerta. Hi ha models que expliquen com l’Efecte Pigmalió es dóna a terme. Les expectatives inicials dels docents influeixen en el “producte final” perquè aquests, inconscientment, comuniquen aquestes expectatives a l’alumnat. Aquest treball té una part d’investigació on es tracta, precisament això, la forma en la que els docents comuniquen les seves expectatives. Per fer-ho, s’han utilitzat entrevistes i observacions, des del punt de vista qualitatiu, per extreure dades i així comparar el comportament del docent amb els alumnes segons les expectatives. Els resultats mostren que sí que hi ha una diferència general en la interacció segons les expectatives però és força depenent de les característiques del docent. A partir d’aquests resultats, es creen unes orientacions per potenciar l’Efecte Pigmalió en els centres on es van fer les observacions.
The next study is about the Pygmalion Effect. This effect explains how the teachers’ expectations about students can affect even their achievement. Through the expectations, the teacher can change the student and make him behave according to his thoughts. This is an unintentional process called the self-fulfilling prophecies. There are models that explain how the Pygmalion Effect works out. The teachers’ first expectations influence in the “final product” because they, unconsciously, tell their expectations to the students. In this study, there’s an investigation about the way that teachers tell their expectations to the students. The methodology is based in the qualitative paradigm, and the tools used are the interview and the observation. There will be a comparison between teachers’ behavior depending on the expectation to the students. The results show there is a general difference in the interaction according to the expectations but it depends on the teachers characteristics. With these results, there’s an approach on what to do to increase the Pygmalion Effect in the schools that have been observed.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Gonzalo Flores
Language
Catalan
Keywords
Interacció educativa
Pages
68 p.
Note
Curs 2013-2014
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats