La construcció del coneixement gramatical en aprenents d'educació primària i secundària: algunes aproximacions a l'aprenentatge del verb
Other authors
Publication date
2017ISSN
0214-8188
Abstract
El verb és una de les categories que una gramàtica escolar ha d’abordar necessàriament, tant
pel que fa al coneixement de la noció i de la seva relació amb altres categories, com per la funció
fonamental que pren en l’escriptura. En aquest article presentem tres recerques que descriuen el
procés d’aprenentatge que els alumnes de primària i de secundària segueixen a l’hora d’aprendre
continguts vinculats amb el verb: el temps del present, el mode verbal i la complementació
verbal. Aquests treballs mostren quines estratègies desenvolupen els aprenents i quins obstacles
han d’afrontar per desenvolupar un raonament gramatical. Dels estudis es desprèn que determinades
intervencions didàctiques (basades en la interacció, entre iguals i amb el suport del docent
i l’escriptura) afavoreixen el desenvolupament d’activitat metalingüística i que aquesta activitat
pot ajudar a connectar el saber gramatical amb els usos lingüístics.
The verb is one of the categories that a school grammar must necessarily face, not only in
terms of the knowledge of the concept and the relationship with other categories, but also in terms
of the role it plays in writing. In this paper we present three studies that describe the construction
of grammatical knowledge by students of primary and secondary education when they learn
contents related to the verb: the present tense, the verbal mood, and verbal complementation.
Results from the three studies show how learners develop strategies and what obstacles they have
to face in order to develop grammatical reasoning. They also show the value of interaction (on
peers or with the teacher and writing) to promote the development of metalinguistic activity at
school in order to connect grammar rules and language use.
Document Type
Article
Language
Catalan
Keywords
Gramàtica -- Ensenyament
Gramàtica comparada i general -- Verb
Pages
28 p.
Publisher
Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Citation
Casas-Deseures, Mariona, Durán, Carme, Fontich Xavier. (2017). La construcció del coneixement gramatical en aprenents d'educació primària i secundària: algunes aproximacions a l'aprenentatge del verb. Caplletra: Revista de Filologia, (63), 111-138.
This item appears in the following Collection(s)
- Articles [1389]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/