Show simple item record

dc.contributorPedragosa i Xuclà, Olga
dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Departament de Pedagogia
dc.contributor.authorCamps Banqué, Marta
dc.date.accessioned2020-03-03T18:35:10Z
dc.date.available2020-03-03T18:35:10Z
dc.date.created2020-01-29
dc.date.issued2020-01-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/6132
dc.descriptionPrograma de Doctorat: Innovació i Intervenció Educatives
dc.description.abstractEsta tesis doctoral se pregunta sobre las formas de aprender y enseñar que tienen lugar en las aulas de arte y diseño. Para ello analiza la aparición de disciplinas del conocimiento heredadas de la modernidad y busca entender la configuración de escisiones como las que separan la razón de la intuición, la ciencia del arte, o la emoción del intelecto, cuyos sesgos en el sistema educativo son incuestionables. Inspirada en el trabajo de Manning y Massumi, se exploran formas de saber en la acción, capaces de integrar creatividad, presencia, movimiento y prácticas pedagógicas indisciplinadas. Esta investigación basada en prácticas combina un interés por filosofías de corte vitalista y materialista (Whitehead, Stengers o Braidotti) con pedagogías críticas y de la experiencia (Wild, Masschelein y Simons o Contreras). Para ello elabora prototipos epistémicos y experimentos pedagógicos con los que busca abrir gestos para que los saberes se liberen de las epistemologías modernas.es
dc.description.abstractThis Ph.D thesis engages with the ways in which learning and teaching takes place in art and design classrooms. To this end, it analyses the emergence of academic and knowledge disciplines we have inherited from modernity. It aims at providing an understanding of the dichotomies and splits such as those that divide reason from intuition, science from art, or emotion from the intellect, and the consequences these have in the current education system. Inspired by the work of Manning and Massumi, it explores forms of knowledge in action, capable of integrating creativity, presence, movement and undisciplined pedagogical practices. This practice-based research combines an interest in vitalist and materialist philosophies (Whitehead, Stengers or Braidotti) with critical and experience-based pedagogies (Wild, Masschelein and Simons or Contreras). To this end, the author has developed a set of epistemic prototypes and pedagogical experiments with which she aims at opening up spaces in which knowledge can be liberated from modern epistemological categories.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent229 p.es
dc.language.isospaes
dc.publisherUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunyaes
dc.rightsAquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commonses
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.caes
dc.subject.otherPedagogia experimentales
dc.subject.otherCreativitates
dc.subject.otherInvestigacióes
dc.subject.otherArt -- Ensenyamentes
dc.subject.otherExperimentació materiales
dc.titleSaber en la acción. Prácticas pedagógicas indisciplinadases
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.contributor.directorGenís Vinyals, Mariona
dc.contributor.directorRowan, Jaron


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ca
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint