La ràdio com a eina pedagògica en l'ensenyament de la llengua catalana: percepcions i reflexions de docents de primària i secundària
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2020-06-04Resum
En aquest article s’exploren les percepcions i reflexions de docents que han liderat experiències
radiofòniques a l’aula amb l’objectiu d’esbrinar les possibilitats educatives d’aquest mitjà en
l’ensenyament de la llengua catalana, tant a l’etapa de primària com de secundària. En
concret, s’examina si, després de l’elaboració i emissió d’un programa radiofònic, el
professorat considera que l’alumne ha millorat l’expressió escrita i oral, i quines habilitats
socials ha activat. Per fer-ho, s’ha optat per una metodologia mixta, amb la triangulació de
dades qualitatives i quantitatives provinents d’un qüestionari amb preguntes obertes però
també tancades, de resposta multiopció i escales de Likert. Segons els resultats de l'estudi, la
realització d’una experiència radiofònica contribueix a la millora de l’expressió oral dels
alumnes. Una apreciació que avalen dues terceres parts dels enquestats (66,7%). També es
percep una progressió en l’expressió escrita però de forma menys rellevant, amb un 38,9% de
docents que conclouen que l’alumne va millorar en aquest aspecte i un 50% que apunten que la
progressió es va produir només en alguns casos. A més, segons els enquestats, la realització
d’una experiència radiofònica a l’aula activa de forma destacada entre l’alumnat el treball
cooperatiu i dues habilitats com la improvisació i la capacitat de sobreposar-se als problemes
This article explores the perceptions and reflections of teachers who have led radio experiences
in the classroom with the aim of finding out the educational possibilities of this means of
communication in the teaching of the Catalan language, both in primary and secondary
education. Specifically, it is examined whether, after the development and broadcasting of a
radio program, the teacher considers that the student has improved written and oral
expression, and which social skills have been activated. To do this, a mixed methodology was
chosen, with the triangulation of qualitative and quantitative data from a questionnaire with
open but also closed questions, multi-choice answers and Likert rating scales. According to the
results of the study, conducting a radio experiment contributes to improving students’ oral
expression. An assessment endorsed by two-thirds of respondents (66.7%). There is also a
progression in written expression but in a less relevant way, with 38.9% of teachers concluding
that the student improved in this aspect and 50% who point out that it occurred only in some
cases. In addition, according to the respondents, the realization of a radio experience in the
classroom stimulates, between students, cooperative work and other skills such as
improvisation and the ability to overcome problems.
Tipus de document
Treball fi de màster
Versió del document
Director/a: Amat i Castells, Vanesa
Llengua
Català
Paraules clau
Ràdio en l'ensenyament
Comunicació escrita
Comunicació oral
Pàgines
38 p.
Nota
Curs 2019-2020
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca