Using drama games to boost willingness to communicate: a case study in a secondary curriculum diversification programme
Author
Other authors
Publication date
2021-06Abstract
This research aimed at investigating the effects of drama in a specific context, namely, a
curriculum diversification programme in a Catalan secondary school. In particular, this case
study sought to measure the impact of drama games and techniques on the willingness to
communicate –as a primary research variable–, self-confidence and anxiety of the target
students. The research used a mixed methodology consisting of a non-participant and a
participant observation, a test, a final questionnaire, interviews with students and a survey.
Considering the obtained results, this study concluded that while drama had an overall positive
influence on most of the students, it would not be an effective tool to be used exclusively in this
setting. Nevertheless, the study gathers clear evidence pointing to the effectiveness of using
speaking communicative activities and a student-centered approach with the target students. In
this respect, it was found that activities that are perceived as attainable, functional and enjoyable
are more likely to encourage participation, foster interaction in L2 and motivate students.
Finally, group cohesiveness issues were found to have negatively impacted students’
participation in the studied context.
L’objectiu d’aquesta recerca era investigar l’efecte del teatre en el context d’un programa de
diversificació curricular d’una escola secundària de Catalunya. En concret, el present estudi de
cas pretenia mesurar l’impacte dels jocs i tècniques teatrals en la voluntat de comunicar-se –com
a principal variable estudiada–, la confiança en sí mateixos i l’ansietat del grup estudiat1
. Per tal
de recollir suficients dades vàlides, aquesta recerca es va servir d’una metodologia mixta.
Aquesta, consistia en una observació no-participant i participant, un test, un qüestionari final,
entrevistes amb els estudiants i una breu enquesta a mà alçada.
A partir dels resultats obtinguts, es va concloure que si bé aproximadament dos terços dels
estudiants havien percebut una millora en les variables estudiades, l’ús exclusiu de les activitats
teatrals no seria una eina efectiva en aquest context. Tot i això, els resultats de la recerca
demostren l’efectivitat d’emprar activitats comunicatives orals i una metodologia centrada en
l’estudiant. En aquest sentit, l’estudi també va revelar que les activitats que eren percebudes pels
participants com a assequibles, funcionals i divertides tenien el potencial de fomentar la
participació i interacció oral en L2 i motivar els estudiants. Finalment, l’estudi suggereix que
una manca de cohesió dins el grup pot impactar negativament en la participació dels estudiants
en aquest context.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Núria Camps Casals
Language
English
Keywords
Teatre
Diversificació curricular
Anglès
Educació secundària
Ansietat
Confiança
Comunicació
Pages
47 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca