Influència de l’assignatura d’educació física sobre les emocions dels alumnes de 4t d’ESO
Author
Other authors
Publication date
2021-02-24Abstract
Introducció. L’adolescència és una etapa de vida caracteritzada per desequilibris
emocionals i alts riscs de patir trastorns mentals. Experimentar emocions positives en
aquesta edat, esdevé una eina per millorar la salut, aquestes actuen com a protectores a
nivell mental, entre d’altres. Un dels mitjans per promoure l’aparició d’emocions positives
és l’activitat física, aquesta te efectes beneficiosos a nivell emocional, reduint les
emocions negatives i potenciant les positives. L’Educació Física és la única assignatura
en etapa escolar que inclou activitat física, per tant aquesta esdevé susceptible a l’hora
d’influir en les emocions dels adolescents. El present estudi té com a objectiu estudiar la
influencia de l’Educació Física sobre les emocions generades en els adolescents en
comparació amb les Ciències Socials (com a exemple d’assignatura sense moviment).
Metodologia. S’ha utilitzat un estudi descriptiu comparatiu, on s’ha realitzat un
qüestionari amb una mostra de 30 alumnes de 4t d’Educació Secundària de l’Escola Pia
Balmes d’una edat mitjana de 16 anys. S’han mesurat les emocions experimentades al
final de dues classes d’Educació Física i dues de Ciències Socials i després s’han
comparat les diferencies en les emocions generades entre les sessions d’ambdues
assignatures. Resultats. L’Educació Física, caracteritzada per ser una assignatura
basada en el moviment, genera nivells superiors d’emocions positives que les Ciències
Socials, assignatura sense moviment i dirigida a través de la metodologia tradicional.
L’educació Física obté un percentatge de prevalença igual o més del 50% en quinze de
les setze emocions positives. Conclusió. La present proposta conclou per una banda,
que les metodologies actives, basades en la vivència directa i l’experiència poden
contribuir a millorar la qualitat de vida dels joves i per l’altra, que l’Educació Física esdevé
una eina per generar salut mental i emocional en els adolescents.
Introduction. Adolescence is a stage of life characterized by emotional imbalances and
high risks of mental disorders. Experiencing positive emotions becomes a tool to improve
health, it acts as a preventive measure for mental issues, among others. One of the ways
to promote the appearance of positive emotions is physical activity, which has beneficial
effects on the emotional level, reducing negative emotions and enhancing positive ones.
Physical Education is the only subject in the school stage that includes physical activity,
so it becomes susceptible when it comes to influencing the emotions of adolescents.
Thus, the present study aims to analyse the influence of Physical Education (understood
as the manifestation of physical activity during school schedule) on the emotions of
adolescents in comparison with Social Sciences (as an example of subject without
movement). Methodology. A comparative descriptive study was used, with a sample of
thirty students from the 4th year of secondary education at Pia Balmes School with an
average age of sixteen years old. We measured emotions experienced at the end of two
Physical Education and two Social Science classes and the differences between both
subjects. Results. Physical Education, characterized as a subject based on movement
(physical activity) and directed through an active learning methodology, generates higher
levels of positive emotions than Social Sciences, a subject without movement and
directed through the traditional learning methodology. Physical education achieves a
prevalence percentage equal to or higher than 50% in fifteen of the sixteen positive
emotions. Conclusion. The present proposal concludes on the one hand, that active
learning methodologies, based on experience and movement can contribute to improve
the quality of life of young people and on the other, that Physical Education becomes a
tool to generate mental Health in adolescents.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Anna Maria Puig Ribera
Language
Catalan
Keywords
Educació física
Emocions
Ciències socials -- Ensenyament
Salut mental
Pages
58 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca