L’hàbit lector de l’alumnat amb llengua inicial extracurricular
Author
Other authors
Publication date
2021-06Alternative title
L’adaptació de l’oferta bibliogràfica i el paper de la biblioteca escolar com a eines per al foment de la lectura i l’èxit escolar
Abstract
A Catalunya, l’alumnat d’ESO pertanyent a famílies d’origen estranger pateix
una taxa de fracàs escolar que duplica la dels seus companys. Considerant que l’hàbit
lector és un factor determinant de l’èxit escolar, es pretén investigar si una oferta
bibliogràfica que tingui en compte la seva llengua i cultura d’origen pot incidir en el seu
hàbit lector i, en conseqüència, en els seus resultats acadèmics. Per estudiar l’hàbit
lector, s’ha realitzat una enquesta entre l’alumnat d’ESO de l’INS 9 de Santa Coloma de
Gramenet i s’han comparat els resultats establint dos grups d’alumnes en funció de la
seva llengua habitual a la llar. Paral·lelament, s’ha realitzat una entrevista en profunditat
a la responsable de la biblioteca del centre per conèixer si el fons de la biblioteca i les
polítiques de lectura del centre tenen en compte l’especificitat d’aquest col·lectiu. Si bé la
quantitat de lectura no divergeix entre els dos grups, sí que hi ha diferències pel que fa a
la relació amb la lectura i en els factors que la potenciarien. Com a motor de canvi, es
planteja l’adaptació de l’oferta bibliogràfica al nivell i interessos de l’alumnat, atorgant un
paper central a la tasca prescriptora i social de la biblioteca escolar.
In Catalonia, the rate of school failure among students with immigrant
backgrounds doubles the one of their peers. Considering that the reading habit is a key
driver for school success, the aim of this study is to investigate whether taking into
account the language and culture of origin of these students when selecting bibliographic
offer can have an impact on their reading habits and, consequently, the academic results
of this group of students. In order to study the reading habits, a survey was carried out
among ESO students at INS 9 in Santa Coloma de Gramenet. Two groups of students
were set according to their usual language at home, and their results were compared. At
the same time, an in-depth interview was conducted with the manager of the school
library to find out whether the collection and reading policies in the school took into
account the specific nature of this group. While the amount of reading does not diverge
between the two groups, there are differences in their attitude towards reading and the
interventions that would enhance it. Adapting the bibliographic offer to the student's
level and interests, along with increasing the role of the school library in
recommendations and social activities appears to be an incentive for change.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: Dr. Pere Quer Aiguadé
Language
Catalan
Keywords
Hàbit lector
Educació
Biblioteques escolars
Èxit acadèmic
Immigració i escola
Pages
44 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca