Estudi de cas de la influència d’una intervenció en la Intel·ligència Emocional dels adolescents d’un CSMIJ
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2021-03Resumen
Emotional intelligence (EI) is understood as the ability to monitor and recognize our
emotions and those of others, allowing us to use affective information to guide our
thoughts and actions. The present study intends to analyze the effects of an eight-session
intervention on EI based on the book of the Emocionari (Núñez and Romero, 2013) of a
sample of adolescents from 13 to 17 years old, users of the Group AIRE (Intensive
Approach and Rehabilitation program) of the CSMIJ (Child and Adolescent Mental
Health Center) of the Fundació Orienta, Prat de Llobregat. To explore the IE
improvement, the EQ-i:YV questionnaire of Baron and Parker (2000) was implemented
before (pre-test) and after (post-test) the intervention. The results show that the overall
scores obtained on the EQ-i:YV after the intervention are significantly higher than the
pre-test scores. Analyzing the difference between pre and post-test in the scores of the
questionnaire’s factors, it is observed that the scores in Stress Management are
significantly higher in the post-test, the scores in Adaptability and Mood are marginally
higher and the Intrapersonal and Interpersonal factors show no significant pre- and post test differences. No significant differences were observed between age groups (13-14
and 15-17) in terms of the overall improvement in IE. It is concluded that Emotion based intervention effectively improves adolescent EI, although it does not appear to
influence all of its factors equally. These observations could be replicated and studied in
more depth with a broader sample of participants.
La intel·ligència emocional (IE) s’entén com l’habilitat de supervisar i entendre les
nostres emocions i les dels altres, permetent-nos fer servir la informació afectiva per a
guiar els nostres pensaments i accions. El present estudi té com a objectiu analitzar els
efectes d’una intervenció de vuit sessions basada en el llibre de l’Emocionari (Núñez i
Romero, 2013) en la intel·ligència emocional d’una mostra d'adolescents d'entre 13 i 17
anys, usuaris del Grup AIRE (programa d’Abordatge Intensiu i Rehabilitació) del
CSMIJ (Centre de Salud Mental Infanto-Juvenil) de la Fundació Orienta del Prat de
Llobregat. Per explorar la millora en el quocient d’IE s’ha implementat el qüestionari
EQ-i:YV de Baron i Parker (2000) abans (pre-test) i després (post-test) de la intervenció.
Els resultats mostren que les puntuacions globals obtingudes en l’EQ-i:YV després de la
intervenció són significativament superiors a les puntuacions pre-test. Analitzant la
diferència pre i post test en les puntuacions dels diferents factors del qüestionari,
s'observa que les puntuacions en Maneig de l’Estrès són significativament superiors en
el post-test, les puntuacions en l’Adaptabilitat i l’Estat d’Ànim General són
marginalment superiors i els Factors d’Habilitat Intra i Interpersonal no mostren
diferències significatives pre i post test. Tampoc s'observen diferències significatives
entre els grups d'edat (13-14 i 15-17) en quant a la millora global d'IE observada. Es
conclou que la intervenció basada en l'Emocionari millora efectivament la IE dels
adolescents, tot i que sembla no influenciar per igual tots els factors d'aquesta. Aquestes
observacions es podrien replicar i estudiar en més profunditat amb una mostra de
participants més amplia.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Director/a: Esther Pertusa
Lengua
Catalán
Palabras clave
Adolescència
Infants
Teràpia de grup
Intel·ligència emocional
Páginas
116 p.
Nota
Curs 2020-2021
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca