Efectos de la respiración diafragmática y de la educación terapéutica en la disminución del dolor en estudiantes universitarios con cefaleas tensionales
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Data de publicació
2022-05-19Resum
The main objective of this study was to evaluate the efficiency of diaphragmatic breathing and therapeutic patient education in reducing pain in university students with Tension Headaches (TH).
83 students from the University of Montpellier with diagnosed tension headaches were divided into 3 groups. Group A received sessions of Guided Diaphragmatic Breathing (GDB) and a session of Therapeutic Education (TE). Group B received only TE, and group C was the control group. The protocol consists of a TE session at the beginning and 3 GDB sessions per week for 3 months. Pain was assessed at each CT episode using the Visual Analogue Scale (VAS), the McGill Pain Questionnaire, and a calendar.
In addition, all participants were assessed before the protocol, after, and three months later with the 36-item Short-Form Health Survey (SF-36) for quality of life, the Headache Impact Test (HIT-6) for functionality, the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) for sleep quality and the Cervical Range Of Motion Goniometer (CROM) for cervical mobility.
The limitations are possible student dropouts, a new wave of COVID-19, and a specific study age category.
El objetivo principal de este estudio es evaluar la eficacia de la respiración diafragmática y de la educación terapéutica para la disminución del dolor en estudiantes universitarios con Cefaleas Tensionales (CT).
83 estudiantes de la Universidad de Montpellier con CT fueron repartidos en 3 grupos. El grupo A recibía sesiones de Respiración Diafragmática Guiada (RDG) y una sesión de Educación Terapéutica (ET). El grupo B recibía solo la ET, y el grupo C fue el grupo control.
El protocolo consta de una sesión de ET al inicio y 3 sesiones de RDG por semana durante 3 meses.
El dolor ha sido evaluado a cada episodio de CT con la Escala Visual Analógica (EVA), el McGill Pain Questionnaire y un calendario.
Los participantes fueron evaluados antes del protocolo, después, y tres meses después con el 36-item Short-Form Health Survey (SF-36) para la calidad de vida, el Headache Impact Test (HIT-6) para la funcionalidad, el Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) para la calidad del sueño y con el Goniómetro Cervical Range Of Motion (CROM) para la movilidad cervical.
Las limitaciones son los posibles abandonos, una nueva ola de COVID-19, y una categoría de edad de estudio demasiada especifica.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Llengua
Castellà
Paraules clau
Cefalàlgia -- Fisioteràpia
Cefalàlgia
Estudiants universitaris
Fisioteràpia
Pàgines
71 p.
Nota
Curs 2021-2022
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Grau en Fisioteràpia [164]
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