Diferències en activitat física, alimentació saludable i coneixements adquirits a educació física entre 1r i 4rt d'ESO
Author
Other authors
Publication date
2022-05-30Abstract
Els hàbits saludables són accions que es repeteixen de forma estable durant un llarg període de temps per assolir la salut òptima. Els adolescents passen per un període d’experimentació amb una gran quantitat de canvis que els fan ser vulnerables. Per tant, aquesta etapa és clau per influir en els hàbits que els hi poden perdurar el llarg de la seva vida, fet que es porta a terme des del centre educatiu, més en concret, a l’assignatura d’Educació Física. El present estudi té l’objectiu principal de mesurar els hàbits d’activitat física, el comportament sedentari davant de pantalla en temps d’oci, l’alimentació saludable i els coneixements adquirits dels continguts de la dimensió d’activitat física saludable entre 1r i 4rt d’ESO. Metodologia. S’ha utilitzat una mostra de 99 estudiants d’un institut de la comarca del Maresme (n=41 de 1r d’ESO i n=58 de 4rt d’ESO) que han respost voluntàriament un qüestionari per conèixer el nivell d’activitat física (PAQ-A), el comportament sedentari (HELENA), l’alimentació saludable (KIDMED i ESCA) i els coneixements adquirits dels hàbits saludables (currículum EF). S’han comparat les dades obtingudes mitjançant l’ Excel 16.0 2016. Resultats. La mitjana dels 99 estudiants no arriben als nivells mínims d’AF diària, dupliquen les hores recomanades en comportament sedentari davant de pantalla en temps d’oci i tampoc tenen una alimentació saludable òptima. Els continguts de la dimensió d’AF de les qualitats físiques bàsiques, la hidratació, la higiene i el descans i, la higiene corporal i la salut en la pràctica d’activitats s’assoleixen en major percentatge en ambdós cursos. No obstant això, l’alumnat de 4rt respecte 1r d’ESO, presenten uns nivells més baixos d’AF diària, passen menys minuts en comportament sedentari davant de pantalla en temps d’oci i una menor adherència a una alimentació òptima, tot i que tant a 1r com a 4rt les sessions d’EF continuen sent on acumulen més AF durant el dia. Conclusió. Tot i que es presenta un major assoliment dels continguts del currículum de l’ESO de 1r a 4rt, aquest increment no es tradueix a l’adherència d’hàbits saludables. Una perspectiva de futur és que s’hauria de plantejar més alternatives per integrar aquests hàbits a la vida dels adolescents per tal d’assolir els nivells mínims recomanats. Per tant, és necessari l’augment d’hores d’aquesta assignatura.
Introduction. Healthy habits are actions that are repeated over a long period of time to achieve optimal health. Teenagers undergo a period of experimentation with a lot of changes that make them vulnerable. Therefore, this period is crucial for influencing you entire live’s habits. This is done at school, more specifically, in Physical Education which intends to foster these habits. The main objective of this study is to measure the habits of physical activity, sedentary behavior in front of the screen in leisure time, nutrition and the knowledge acquired of the contents in the field of healthy physical activity across students from 1st and 4th of ESO. Methodology. A sample of 99 students from an institute in Maresme, Barcelona ( 41 from 1st year of ESO and 58 from 4th year of ESO) who voluntarily answered a questionnaire to find out in quantitative data the level of physical activity, time in sedentary behaviour in front of a screen for leisure time, adherence to the Mediterranean diet, consumption of pastries and sugary drinks and, acquired knowledge of the healthy FA dimension of the subject of PE where greater results have been expected in students from 4th ESO to 1st. Data obtained using Excel 16.0 2016 have been analysed. Results. Half of the 99 students do not reach the minimum levels of daily physical activity, they double the hours recommended in sedentary behavior during screen time at night and they also do not have an optimal healthy diet. The components of the PA dimension of basic physical qualities, hydration, hygiene and rest, body hygiene and health in the practice of activities are in the highest percentage in both courses. However, the 4th graders compared to the 1st of ESO, have lower levels of daily PA, spend more than a few minutes in sedentary behavior before the screen in times of sleep and less adherence to optimal nutrition. In both courses it has been observed that the EF sessions continue to be where they accumulate more AF during the day. Conclusion. Although there is a greater achievement of the contents of the ESO curriculum from 1st to 4th, this increase does not translate into adherence to healthy habits. Looking ahead, more alternatives should be considered to integrate these habits into the lives of teens in order to reach the recommended minimum levels. Therefore, it is necessary to increase the hours of this subject.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutora: Anna Maria Puig Ribera
Language
Catalan
Keywords
Hàbits sanitaris en els adolescents
Educació física -- Educació secundària obligatòria
Pages
78 p.
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca