Com ens aproximem als clàssics? Comparativa entre l'enfocament teòric i el Projecte Magrana
Author
Other authors
Publication date
2023-06-02Abstract
El present Treball de Fi de Màster es titula: “com ens aproximem als clàssics?
Comparativa entre l’enfocament teòric i el Projecte Magrana”. Els objectius que es
proposa són, en primer lloc, analitzar quina relació mantenen els alumnes de quart
d’Educació Secundària Obligatòria amb l’ensenyament i l’aprenentatge de la literatura;
en segon lloc, comparar les dues metodologies de treball següents: l’enfocament teòric i
magistral amb una prova avaluativa al final, anomenat academicista, i el Projecte
Magrana i, finalment, valorar l’efectivitat de les dues metodologies, així com els seus
punts forts i febles. El procés del treball s’ha vehiculat en dues parts: una primera part on
s’ha optat per fer una recerca de l’estat de la qüestió de la pedagogia i de l’ensenyament
de la literatura, i una segona part on es demana l’opinió a professionals de l’educació que
han implementat noves metodologies, com és el cas del Projecte Magrana, impulsat des
del Col·legi Sant Miquel dels Sants de Vic. A més a més, un dels eixos centrals del present
TFM té en compte l’opinió i l’experiència viscuda per part dels alumnes posant en
pràctica aquesta metodologia. Les conclusions a les quals arriba el present estudi, en línies
generals, passen per força per una reivindicació del Projecte Magrana, pels nombrosos
beneficis que comporta en l’àmbit de desenvolupament de competències socials,
personals, creatives i digitals, que proporcionen als alumnes i per a la possibilitat
d’implementar el Disseny Universal d’Aprenentatge.
Paraules clau: ensenyament academicista, Projecte Magrana, pedagogia de la literatura,
competència personal, Disseny Universal d’Aprenentatge, gaudi literari, hàbit lector.
The present research is entitled: "How do we approach the classics? Comparison between
the theoretical approach and the Pomegranate Project”. The proposed objectives are, first
of all, to analyse what relationship students in the fourth year of Secondary Education
have with the teaching and learning of literature; secondly, to compare the following two
work methodologies: the theoretical and masterly approach with an evaluative test at the
end, called academic, and the Pomegranate Project and, finally, assess the effectiveness
of the two methodologies, as well as the their strengths and weaknesses. The work process
has been carried out in two parts: a first part where it has been chosen to carry out research
on the state of the issue of pedagogy and the teaching of literature, and a second part where it is requested the opinion of education professionals who have implemented new
methodologies, as is the case of the Pomegranate Project, promoted by Col·legi Sant
Miquel dels Sants in Vic. In addition, one of the central axes of this TFM considers the
opinion and experience lived by the students putting this methodology into practice. The
conclusions reached by the present study, in general terms, are by force a vindication of
the "Pomegranate Project", for the numerous benefits it brings in the field of development
of social, personal, creative, and digital skills, which they provide to students and for the
possibility of implementing the Universal Learning Design.
Key words: academic teaching, Pomegranate Project, literature pedagogy, personal
competence, Universal Learning Design, literature enjoyment, reading habit.
Document Type
Master's final project
Document version
Directora: Maria Àngels Verdaguer Pajerols
Language
Catalan
Keywords
Hàbit lector
Literatura -- Educació secundària
Pages
64 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca