Els usos lingüístics de professors i alumnes a l'aula de Llengua Catalana a l'ESO
Author
Other authors
Publication date
2023-06-02Abstract
Aquest treball investiga els usos lingüístics a l’aula de Llengua Catalana i Literatura d’un centre públic d’educació secundària de Sabadell. L’estudi proporciona dades generals del descens de la presència del català als instituts de Catalunya i n’explora les raons. A partir d’aquest punt de partida, analitza la situació d’un centre en concret mitjançant tres instruments: l’observació a l’aula, entrevistes a docents i qüestionaris als alumnes. L’examen de les dades recollides, qualitatives i quantitatives, apunta que a les classes de Llengua Catalana i Literatura de l’institut objecte d’estudi hi ha una profusa presència d’alternances lingüístiques, amb canvis de llengua continuats cap al castellà i sempre protagonitzats pels alumnes, o bé amb altres alumnes com a receptors o bé quan es dirigeixen al docent. Aquests canvis de llengua al castellà apareixen en intervencions espontànies i poc planificades i s’expliquen més per motius d’aptitud que d’actitud. Es tracta d’una qüestió d’hàbits, més que no pas consciència lingüística, que el professor combat, principalment, amb la norma de manteniment del català.
Paraules clau: llengua catalana, usos lingüístics, educació, instituts, canvi de llengua, castellà, hàbits lingüístics, professors, alumnes.
This research delves into the use of the Catalan language in the classroom, specifically within the context of Catalan Language and Literature classes at a public high school in Sabadell. This study examines the overall decline in Catalan presence in high schools throughout Catalonia and explores the underlying reasons for this trend. Three methods were employed to analyse the situation: classroom observations, teacher interviews and student questionnaires. The analysis of both qualitative and quantitative data revealed that in the Catalan Language and Literature classes of the school being studied, there is a prevalent occurrence of linguistic alternations. These alternations involve frequent shifts towards the Spanish language, initiated by the students themselves, either in their interactions with the teacher or among their peers. The transitions to Spanish occur spontaneously and without prior planning, and are primarily influenced by students’ aptitude rather than their attitude. It is a matter of habitual behaviour rather than conscious linguistic awareness, which the teacher combats primarily by enforcing the rule of maintaining the use of the Catalan language.
Keywords: Catalan language, linguistic uses, education, high schools, language shifts, Spanish, linguistic habits, teachers, students.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Llorenç Comajoan Colomé
Language
Catalan
Keywords
Català en l'ensenyament
Català -- Aspectes socials
Pages
54 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca