L’oci més enllà d'educar: Les activitats extraescolars en el desenvolupament identitari durant l’adolescència
Author
Other authors
Publication date
2023-06-01Abstract
L'adolescència és el període més intersticial en el desenvolupament d'una persona
on les activitats del marc educatiu no formal, com ara les extraescolars, propicien la
formació d'identitats personals i col·lectives. Ajuden a crear una satisfacció individual
única i un sentiment de pertinença a un grup social, mentre es van definint els rols i la
descripció d’un mateix individu. La incidència de les activitats d’oci en el
desenvolupament i consolidació de la identitat és un procés insuficientment estudiat en
el context de les activitats extraescolars, sovint desmarcades de l’educació formal, tot i
ser un àmbit d’intervenció per treballar durant l’adolescència i que compta amb poques
evidències. Amb l‘objectiu de relacionar la identitat amb l’oci, s’empra un Pressupost
de Temps per conèixer els usos del temps d’un adolescent i un TST ( Twenty-Statement
Test) per veure com s’autodescriuen. Per tal de promoure una intervenció amb
orientacions temporals concretes, s’opta per correlacionar variables per posar en relació
els comportaments amb les autodescripcions. S’observen relacions directes entre les
aficions i l’estudi acadèmic. En canvi, hi ha relacions inverses entre les
autodescripcions per preferències i les autoavaluacions, i entre les definicions per
autoestima i les aficions. Els resultats que s’obtenen poden servir per revalorar el paper
que juguen les extraescolars i la rellevància del tipus d’oci que s’estableix amb
l’activitat. Finalment, l’estudi pot ser un punt de partida per aprofundir en la mirada de
l’oci com a temps lliure que crea i reforça identitats, un fet cabdal en el posicionament
d’un adolescent.
Paraules clau : adolescència, extraescolars, oci seriós, temps lliure, identitats.
Adolescence is the most interstitial period in the development of a person where
activities of the non-formal educational framework, such as extracurricular activities,
lead to the formation of personal and collective identities. It helps to create a unique
individual satisfaction and a sense of belonging to a social group, while defining roles
and describing one's self. The incidence of leisure activities in the development and
consolidation of identity is an insufficiently studied process in the context of
out-of-shool activities, often distanced from formal education, despite being an area of
intervention during adolescence. With the goal of relating identity to leisure, a Time
Budget is used to know the time uses of a teenager and a TST ( Twenty-Statement Test)
to see how they self-described. In order to promote an intervention with specific time
orientations, a variable correlation is chosen to relate the behaviors with
self-descriptions. Direct relationships between hobbyists and academic study are
observed. In contrast, there are inverse relations between preference self-descriptions
and self-assessments, and between self-esteem definitions and hobbies. The results
obtained can serve to enhance the role played by extracurricular activities and the
relevance of the type of leisure established with the activity. Finally, this paper can be a
starting point for deepening the view of leisure as leisure time that creates and
strengthens identities, a central fact in the positioning of a teenager.
Keywords : adolescence, extracurricular activities, serious leisure, free time,
identities.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Albert Fontelles i Ramonet
Language
Catalan
Keywords
Identitat (Concepte filosòfic)
Adolescents
Lleure
Pages
61 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca