Using students' mother tongue in class: an effective teaching method for ESL classes?
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Publication date
2023-05-30Abstract
ESL teaching has significantly changed over the last decades. The traditional grammar-based method,
in which the teacher tended to overuse their students’ mother tongue, has given way to a far more
communicative approach in which L2 is privileged, to such an extent that the use of students’ L1 has
been delegitimized. In this context, this paper aims to challenge the common assumption that the
using-English-only method in ESL classes is better than other techniques, such as the judicious use of
students’ native language. To gather evidence, a didactic unit was implemented in two classes from
the same academic year: in one of them, English was the only language used, whereas in the other the
use of the students’ L1 was allowed and even encouraged. Qualitative data was gathered from the
observation of all the lessons in the framework of the didactic unit, as well as from a survey filled out
by the students at the end of the experiment. Quantitative data was gathered from the scores the
students obtained in the test that they sat in the very last session of the experiment. Even though the
comparison between the test results is inconclusive, the observation and the surveys seem to confirm
that the judicious use of students’ mother tongue in ESL classes is beneficial for their learning process,
at least from the own perspective and from the observations made in class.
Keywords: ESL, mother tongue, L1, L2, judicious use of students’ native language, using-English-only
method
La enseñanza del inglés como lengua extranjera (ESL en inglés) ha cambiado de forma significativa en
las últimas décadas. El método tradicional basado en la gramática, en que el profesor utilizaba en
exceso la lengua materna de sus estudiantes, ha dado paso a un enfoque mucho más comunicativo en
el que se privilegia el uso de la L2, hasta tal punto que se ha deslegitimado el uso de la L1 de los
alumnos. En este contexto, el presente trabajo pretende poner en cuestión el hecho de que
comúnmente se dé por sentado que el uso exclusivo del inglés en las clases de ESL es mejor que otras
técnicas, como el uso juicioso de la L1 de los estudiantes. Para recopilar evidencias, se implementó una
unidad didáctica en dos clases del mismo curso académico: en una de ellas, solo se empleaba el inglés,
mientras que en la otra se permitía e incluso se fomentaba el uso de la lengua materna de los
estudiantes. Se recopilaron datos cualitativos mediante de la observación de todas las lecciones de la
unidad didáctica, así como a través de una encuesta rellenada por los propios alumnos al acabar el
experimento. Asimismo, se recopilaron datos cuantitativos a partir de las calificaciones obtenidas por
los estudiantes en el examen de la última sesión. Si bien la comparación entre los resultados del
examen no es concluyente, la observación y las encuestas parecen confirmar que el uso juicioso de la
lengua materna de los estudiantes en las clases de ESL es beneficioso para su proceso de aprendizaje,
al menos desde la propia perspectiva de los estudiantes y desde la observación realizada en clase.
Palabras clave: ESL, lengua materna, L1, L2, uso juicioso de la L1 de los estudiantes, uso exclusivo del
inglés
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Sílvia Garriga Galobardes
Language
English
Keywords
Anglès en l'ensenyament
Llengua segona -- Adquisició
Llengua materna
Pages
93 p.
Note
Curs 2022-2023
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