L'impacte de la intel·ligència emocional i l'autoestima davant l'estrès acadèmic en els estudiants universitaris a Catalunya
Author
Other authors
Publication date
2023-05-30Abstract
Avui dia, la major part d’estudiants pateixen d’estrès, però aquest incrementa
especialment en la transició a la universitat degut al procés d’adaptació que han de fer els
joves, majoritàriament, en aquesta nova etapa. Les demandes acadèmiques,
responsabilitats i nous rols que han d’assumir en aquest nou context implica que els
estudiants hagin de fer esforços per habituar-se al context universitari: és en aquest procés
d’adaptació on apareix el que anomenem estrès acadèmic. Diferents estudis han trobat
que tant l’autoestima com la intel·ligència emocional (IE) són recursos personals que
afavoreixen l’afrontament a l’estrès en el context acadèmic, fent més suportables les
situacions acadèmiques i fins i tot, alguns autors afirmen que actuarien també com a
recursos preventius davant l’estrès acadèmic. El present estudi pretén conèixer quina
relació tenen la IE, l’autoestima i l’estrès acadèmic en la població universitària catalana.
Es tracta d’un estudi transversal, realitzat l’any 2023, en estudiants de grau de les
universitats de Catalunya. La recollida de dades es va realitzar mitjançant un qüestionari
online compost per preguntes sociodemogràfiques , l’inventari SISCO (Barraza, 2007),
per mesurar l’estrès acadèmic; l’escala d’Autoestima de Rosenberg (1965), per mesurar
l’autoestima; i l’escala TMMS-24 (Trait Meta-Mood Scale) (Salovey, Mayer, Goldman,
Turvey i Palfai, (1995) adaptada per Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. i Ramos, N.
(2004)), per mesurar la IE. La mostra està composta per 219 estudiants de grau de 9
universitats catalanes, el 66,7% dels participants han estat dones, l’edat mitjana és 22
anys i, majoritàriament, de l’àmbit de ciències de la salut (41,6%). El 77,2% d’estudiants
universitaris presenten un nivell d’estrès acadèmic moderat, essent més elevat en dones
que en homes (p <0,001). Els estudiants presenten un nivell d’autoestima moderat
(mitjana de 29,03) i, nivells adequats d’IE en les tres subescales, obtenint una mitjana de
25,02 IE atenció , una mitjana de 24,2 IE claredat i una mitjana de 25,1 IE reparació.
Trobem una correlació negativa entre autoestima i estrès acadèmic (p <0,001, rho= -
0,303) i una correlació positiva entre estrès acadèmic i la subescala d’IE Atenció (p
<0,001, rho= 0,284). Els resultats mostren que la major part dels estudiants universitaris
pateix estrès acadèmic moderat i que aquest està relacionat amb el nivell d’autoestima i
IE atenció. Tot i això, degut a la transversalitat de l’estudi, aquests resultats no ens
permeten establir un sentit causal en aquestes relacions.
Paraules clau: estrès acadèmic, intel·ligència emocional, autoestima, estudiants
universitaris.
Nowadays, most students suffer from stress, but it increases especially during the
transition to university due to the adaptation process that most young people must do in
this new stage. The academic demands, responsibilities and new roles they must assume
in this new context imply that students have to make great efforts to get used to the
university context and in this adaptation process appears what we call academic stress.
Different studies have found that both self-esteem and emotional intelligence (EI) are
personal resources that favor coping with stress in the academic context, making
academic situations more bearable and even, some authors claim that they would also act
as preventive resources against academic stress. The present study aims to find out the
relationship between EI, self-esteem and academic stress in the Catalan university
population. This is a cross-sectional study, carried out in 2023, on undergraduate students
from the universities of Catalonia. Data collection was carried out using an online
questionnaire composed of socio-demographic questions, the SISCO inventory (Barraza,
2007), to measure academic stress; the Rosenberg Self-Esteem Scale (1965), to measure
self-esteem; and the TMMS-24 scale (Trait Meta-Mood Scale) (Salovey, Mayer,
Goldman, Turvey and Palfai, (1995) adapted from Fernández-Berrocal, P., Extremera, N.
and Ramos, N. (2004)) , to measure the EI. The sample is made up of 219 undergraduate
students from 9 Catalan universities, with 66.7% of the participants being women, with
an average age of 22 and mostly from the field of health sciences (41.6%). The 77.2% of
university students present a moderate level of academic stress, being higher in women
than in men (p < 0.001). The students present a moderate level of self-esteem (mean of
29.03) and adequate levels of EI in the three subscales, obtaining an average of 25.02 EI
attention, an average of 24.2 EI clarity and an average of 25.1 IE repair. We find a
negative correlation between self-esteem and academic stress (p < 0.001, rho=-0.303) and
a positive correlation between academic stress and the IE Attention subscale (p < 0.001,
rho== 0.284). The results show that most university students suffer moderate academic
stress and that this is related to the level of self-esteem and IE attention. However, due to
the transversality of the study, these results do not allow us to establish a causal sense in
these relationships.
Key words: academic stress, emotional intelligence, self-esteem, university students.
Document Type
Project / Final year job or degree
Language
Catalan
Keywords
Estrès
Estudiants universitaris -- Psicologia
Intel·ligència emocional
Autoestima
Pages
81 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
- Grau en Psicologia [196]
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca