Show simple item record

dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia
dc.contributor.authorFolk Delgado, Noelia
dc.date.accessioned2024-06-03T12:19:01Z
dc.date.available2024-06-03T12:19:01Z
dc.date.created2023-05-30
dc.date.issued2023-05-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/7941
dc.descriptionCurs 2022-2023es
dc.description.abstractAvui dia, la major part d’estudiants pateixen d’estrès, però aquest incrementa especialment en la transició a la universitat degut al procés d’adaptació que han de fer els joves, majoritàriament, en aquesta nova etapa. Les demandes acadèmiques, responsabilitats i nous rols que han d’assumir en aquest nou context implica que els estudiants hagin de fer esforços per habituar-se al context universitari: és en aquest procés d’adaptació on apareix el que anomenem estrès acadèmic. Diferents estudis han trobat que tant l’autoestima com la intel·ligència emocional (IE) són recursos personals que afavoreixen l’afrontament a l’estrès en el context acadèmic, fent més suportables les situacions acadèmiques i fins i tot, alguns autors afirmen que actuarien també com a recursos preventius davant l’estrès acadèmic. El present estudi pretén conèixer quina relació tenen la IE, l’autoestima i l’estrès acadèmic en la població universitària catalana. Es tracta d’un estudi transversal, realitzat l’any 2023, en estudiants de grau de les universitats de Catalunya. La recollida de dades es va realitzar mitjançant un qüestionari online compost per preguntes sociodemogràfiques , l’inventari SISCO (Barraza, 2007), per mesurar l’estrès acadèmic; l’escala d’Autoestima de Rosenberg (1965), per mesurar l’autoestima; i l’escala TMMS-24 (Trait Meta-Mood Scale) (Salovey, Mayer, Goldman, Turvey i Palfai, (1995) adaptada per Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. i Ramos, N. (2004)), per mesurar la IE. La mostra està composta per 219 estudiants de grau de 9 universitats catalanes, el 66,7% dels participants han estat dones, l’edat mitjana és 22 anys i, majoritàriament, de l’àmbit de ciències de la salut (41,6%). El 77,2% d’estudiants universitaris presenten un nivell d’estrès acadèmic moderat, essent més elevat en dones que en homes (p <0,001). Els estudiants presenten un nivell d’autoestima moderat (mitjana de 29,03) i, nivells adequats d’IE en les tres subescales, obtenint una mitjana de 25,02 IE atenció , una mitjana de 24,2 IE claredat i una mitjana de 25,1 IE reparació. Trobem una correlació negativa entre autoestima i estrès acadèmic (p <0,001, rho= - 0,303) i una correlació positiva entre estrès acadèmic i la subescala d’IE Atenció (p <0,001, rho= 0,284). Els resultats mostren que la major part dels estudiants universitaris pateix estrès acadèmic moderat i que aquest està relacionat amb el nivell d’autoestima i IE atenció. Tot i això, degut a la transversalitat de l’estudi, aquests resultats no ens permeten establir un sentit causal en aquestes relacions. Paraules clau: estrès acadèmic, intel·ligència emocional, autoestima, estudiants universitaris.es
dc.description.abstractNowadays, most students suffer from stress, but it increases especially during the transition to university due to the adaptation process that most young people must do in this new stage. The academic demands, responsibilities and new roles they must assume in this new context imply that students have to make great efforts to get used to the university context and in this adaptation process appears what we call academic stress. Different studies have found that both self-esteem and emotional intelligence (EI) are personal resources that favor coping with stress in the academic context, making academic situations more bearable and even, some authors claim that they would also act as preventive resources against academic stress. The present study aims to find out the relationship between EI, self-esteem and academic stress in the Catalan university population. This is a cross-sectional study, carried out in 2023, on undergraduate students from the universities of Catalonia. Data collection was carried out using an online questionnaire composed of socio-demographic questions, the SISCO inventory (Barraza, 2007), to measure academic stress; the Rosenberg Self-Esteem Scale (1965), to measure self-esteem; and the TMMS-24 scale (Trait Meta-Mood Scale) (Salovey, Mayer, Goldman, Turvey and Palfai, (1995) adapted from Fernández-Berrocal, P., Extremera, N. and Ramos, N. (2004)) , to measure the EI. The sample is made up of 219 undergraduate students from 9 Catalan universities, with 66.7% of the participants being women, with an average age of 22 and mostly from the field of health sciences (41.6%). The 77.2% of university students present a moderate level of academic stress, being higher in women than in men (p < 0.001). The students present a moderate level of self-esteem (mean of 29.03) and adequate levels of EI in the three subscales, obtaining an average of 25.02 EI attention, an average of 24.2 EI clarity and an average of 25.1 IE repair. We find a negative correlation between self-esteem and academic stress (p < 0.001, rho=-0.303) and a positive correlation between academic stress and the IE Attention subscale (p < 0.001, rho== 0.284). The results show that most university students suffer moderate academic stress and that this is related to the level of self-esteem and IE attention. However, due to the transversality of the study, these results do not allow us to establish a causal sense in these relationships. Key words: academic stress, emotional intelligence, self-esteem, university students.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent81 p.es
dc.language.isocates
dc.rightsAquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commonses
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.caes
dc.subject.otherEstrèses
dc.subject.otherEstudiants universitaris -- Psicologiaes
dc.subject.otherIntel·ligència emocionales
dc.subject.otherAutoestimaes
dc.titleL'impacte de la intel·ligència emocional i l'autoestima davant l'estrès acadèmic en els estudiants universitaris a Catalunyaes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesises
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses


Files in this item

 

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca
Share on TwitterShare on LinkedinShare on FacebookShare on TelegramShare on WhatsappPrint