Mor la llibertat artística: Els tòpics en el cartellisme cinematogràfic nord-americà
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2023-04-30Resum
Aquesta investigació té com a objecte d’estudi els tòpics en el cartellisme cinematogràfic nordamericà.
Com la creativitat del cartellista està generalment condicionada per la finalitat
publicitària i comercial del cartell, es tracta d’un disseny dedicat al consum del producte (la
pel·lícula). El cartellista cinematogràfic es veu condicionat en aportar la seva pròpia expressió
artística degut a factors comercials que l’influenciaran en el seu procés creatiu.
Un cartell cinematogràfic es compon de molts elements com la imatge, el text, la tipografia, el
color, etc. I és un cartellista qui el dissenya, per tant, si presenta tots els elements bàsics per
considerar-lo una peça visual es tractaria d’una representació artística, tot i això, el disseny de
cartellisme cinematogràfic ha evolucionat cap a una pràctica que consisteix en anunciar una
pel·lícula i vendre-la.
De la situació actual que fa que una gran part del cartellisme cinematogràfic sigui comercial s’hi
produeix un fenomen que cal destacar: els tòpics en el cartellisme cinematogràfic. Els cartells
de cinema es componen a partir d’uns elements bàsics (la tipografia, la composició, la imatge i
el color) que tenen una intencionalitat determinada depenent del gènere que es tracta. Per
exemple, el gènere de terror utilitza colors foscos com el negre o el vermell i imatges que
provoquen un sentiment de terror, com pot ser una cara desfigurada. És evident que tant les
productores com els cartellistes utilitzen aquests recursos per provocar les emocions desitjades
a l’espectador, però hi ha milions de possibilitats de provocar aquestes emocions sense haver
de recórrer als tòpics normalitzats.
Paraules clau: Cartellisme, Cinema, Comunicació, Publicitat, Tòpics.
This research has as its object of study the clichés in American cinema posters. As the creativity
of the poster artist is generally conditioned by the advertising and commercial purpose of the
poster, it is a design dedicated to the consumption of the product (the film). The
cinematographic poster artist is conditioned to contribute his own artistic expression due to
commercial factors that will influence him in his creative process.
A movie poster is made up of many elements such as image, text, typography, color, etc. And it
is a poster artist who designs it, so if it presents all the basic elements to consider it a visual
piece it would be an artistic representation, however, the design of cinematographic posters has
evolved into a practice that consists of announcing a movie and sell it.
From the current situation that makes a large part of cinematographic posters commercial,
there is a phenomenon that needs to be highlighted: clichés in cinematographic posters. Movie
posters are composed of basic elements (typography, composition, image and color) that have
a specific purpose depending on the genre in question. For example, the horror genre uses dark
colors such as black or red and images that evoke a feeling of terror, such as a disfigured face. It
is clear that both the producers and the posters use these resources to provoke the desired
emotions in the viewer, but there are millions of possibilities to provoke these emotions without
having to resort to the normalized clichés.
Keywords: Posters, Cinema, Communication, Advertising, Clichés.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Llengua
Català
Paraules clau
Cartells
Publicitat
Cinematografia
Pàgines
125 p.
Nota
Curs 2022-2023
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca