dc.contributor | Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia | |
dc.contributor | Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes | |
dc.contributor.author | Gibert Romeu, Pilar | |
dc.date.accessioned | 2025-01-13T13:43:46Z | |
dc.date.available | 2025-01-13T13:43:46Z | |
dc.date.created | 2024-05-31 | |
dc.date.issued | 2024-05-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10854/8381 | |
dc.description | Curs 2023-2024 | es |
dc.description.abstract | Aquest estudi examina si una metodologia d’aprenentatge i d’adquisició de llengües basada
en la gramàtica de construccions és més eficient que una de morfosintàctica sobre les
construccions EN-PARTITIVA i ELS-EL-DITRANSITIVA en català com a L1 a través d’una
situació d’ensenyament-aprenentatge. A més, es classifiquen el tipus d’error i se n’extreuen
les possibles causes. Hi han participat 48 alumnes de 4t d’ESO; 23 conformen el grup
morfosintàctic (GMs) i 25 conformen el grup constructivista (GCog). S’ha elaborat un pretest
i posttest a partir del model Sentí-Llopes (2016) que inclou tasques mecàniques (tasca
d’opció múltiple i d’espai buit) i de contextos d’ús (tasca de descripció d’imatges, de
traducció i de correcció). El GCog millora més notablement les puntuacions del pretest que
GMs i la construcció ELS-EL-DITRANSITIVA presenta més dificultats d’aprenentatge que
la EN-PARTITIVA.
Paraules clau: gramàtica de construccions, lingüística cognitiva, sintaxi catalana,
aprenentatge i ensenyament de la llengua inicial, contacte lingüístic català-castellà, gramàtica
de construccions aplicada, pronoms febles. | es |
dc.description.abstract | This study examines whether a language learning and acquisition methodology based on
Construction Grammar is more efficient than a morphosyntactic approach for the
EN-PARTITIVE and ELS-EL-DITRANSITIVE constructions in Catalan as an L1, through a
teaching-learning situation at the high school. The types of errors have been classified and
their possible causes have been identified. 48 4t d’ESO students participated; 23 formed the
morphosyntactic group (GMs) and 25 formed the constructivist group (GCog). A pretest and
posttest were developed based on the Sentí-Llopes model (2016), which includes mechanical
tasks (multiple-choice and fill-in-the-blank) and usage context tasks (image description,
translation, and correction). The GCog group showed a more notable improvement in pretest
scores than the GMs group, and the ELS-EL-DITRANSITIVE construction presented more
learning difficulties than the EN-PARTITIVE.
Keywords: Construction Grammar, Cognitive Linguistics, Catalan Syntax, initial language
learning and teaching, Catalan-Spanish linguistic contact, applied construction grammar,
weak pronouns. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 39 p. | es |
dc.language.iso | cat | es |
dc.rights | Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons | es |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca | es |
dc.subject.other | Gramàtica cognitiva | es |
dc.subject.other | Gramàtica comparada i general -- Pronom | es |
dc.title | L'ensenyament de les construccions els-el-dintransitiva i en-partitiva amb la gramàtica de construccions cognitiva | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | es |
dc.description.version | Tutor: Llorenç Comajoan-Colomé | |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |