L’ús del català en alumnes d’ESO: Estudi sobre els factors que ho faciliten i ho dificulten
Author
Other authors
Publication date
2024-06-20Abstract
Aquest estudi investiga l’ús de llengües a un centre de secundària de Barcelona. Concretament,
explora quins factors faciliten o dificulten l’ús del català per part de l’alumnat. Es posa el focus en
pràctiques del professorat com ara la insistència perquè l’alumne parle català, en l’ús del català per
part dels mateixos docents i també quins elements fan que l’alumne catalanoparlant use el castellà.
Per fer-ho s’analitza una classe de 2n d’ESO d’un institut del districte de Sant Andreu, a Barcelona,
posant èmfasi en com les creences i ideologies lingüístiques dels aprenents i els comportaments dels
professors influeixen en les tries lingüístiques dels adolescents a l’aula. Metodològicament,
s’empren les tècniques de l’observació a l’aula, els grups focals i les notes de camp per recopilar
dades d’estudi. Es conclou que la insistència cap a l’alumnat per parlar català pot ser
contraproduent, que l’ús de la llengua catalana per part del docent és crucial a l’hora de facilitar el
canvi al català dels estudiants i que el pragmatisme que pot dur l’alumne catalanoparlant a parlar
castellà s’ha de contrarestar amb la creació de vincles i l’explotació de les percepcions positives que
els alumnes tenen del català.
Mots clau: català, centres de secundària, tries lingüístiques, didàctica, sociolingüística
This essay studies the language use in a secondary school in Barcelona. Specifically, researches
over the elements that either facilitate or hinder the use of Catalan by students. It focuses on
teachers’ practices such as the persistence to make students speak Catalan, on the use of Catalan by
teachers themselves and also what factors make the Catalan-speaker pupils to use Spanish. To
unfold the research a class of year 9 of secondary school in Sant Andreu district, in Barcelona, is
analysed, emphasising on how the beliefs and linguistic ideologies of students and the educators’
behaviour influence on the linguistic choices of the teenagers in the classroom. In terms of
methodology, the class observation, focal groups and field notes techniques are utilised in order to
gather data for the investigation. It is concluded that the persistence to make students speak Catalan
might be counterproductive, that the use of Catalan by teachers is crucial to facilitate the choices of
students to Catalan and that the pragmatism which can bring Catalan-speaking pupils to speak
Spanish must be counteracted by bonding with students and the use of the positive perception that
students have over Catalan.
Key words: Catalan, secondary school, linguistic choices, didactics, sociolinguistics
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Llorenç Comajoan Colomé
Language
Catalan
Keywords
Sociolingüística
Català -- Ús
Català -- Educació secundària
Català en l'ensenyament
Pages
32 p.
Note
Curs 2023-2024
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca