El conte musical com a eina d’inclusió per a alumnat nouvingut en un context de primària
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2025-05-19Resumen
Com ens sentiríem si d’un dia per l’altre ens hem de mudar de país, començar en una feina
nova, amb persones que no coneixem, una manera diferent de treballar i en un idioma que
no entenem? Quant temps tardaríem a adaptar-nos a aquesta nova realitat? Quines actituds
o mecanismes de l’entorn podrien facilitar aquest procés d’adaptació? Quina importància té
el suport de la gent que ens envolta?
Cada cop hi ha més infants que es troben en una situació semblant a aquesta, infants
nouvinguts a les escoles catalanes amb un context lingüístic, cultural i emocional nou i
complex per a ells i elles. Aquesta realitat requereix fer ús de recursos pedagògics que facilitin
aquesta adaptació i acollida per tal que sigui afectiva i significativa per a l’alumnat. Per fer
això, s’ha d’ampliar la mirada, i no centrar-nos només en l’alumne nouvingut, sinó també en
tot l’entorn que l’acompanyarà, l’escola, la mestra, els companys i companyes, etc. Perquè
pugui haver-hi una bona adaptació, l’infant s’ha de sentir còmode amb tots els aspectes que
el rodegen.
Aquest treball busca crear una eina pedagògica per a contribuir en aquest procés d’inclusió, i
parteix de la idea que la música, com a llenguatge universal, creatiu i intercultural, i els contes,
com a canal narratiu, interactiu i flexible, poden ser uns elements potents per fer-ho.
A partir de les experiències d’infants d’edats, cultures i procedències diferents, nouvinguts a
l’escola La Vila de Palamós, es dissenya una proposta educativa que uneix el conte i la música
per crear un espai d’expressió i participació intercultural.
Aquest conte musical contindrà un seguit d’activitats, inspirades en les dades extretes
d’entrevistes als infants nouvinguts, que seran avaluades per experts professionals de l’àmbit
educatiu per tal de verificar si compleixen els criteris d’inclusió adequats.
L’objectiu principal és crear un moment, un espai, on tots els infants es puguin sentir part
d’un grup, independentment del seu origen o la llengua que parlin. Es busca que se sentin
escoltats, acompanyats i benvinguts, fomentant la convivència, el respecte i la comprensió de
la diversitat com un element enriquidor per a tothom
Aquest treball final de grau busca crear una eina pedagògica afectiva per afavorir a la inclusió
dels infants a les escoles de primària. A través de la cerca bibliogràfica, s’analitzen els
elements més importants i a tenir en compte i a partir d’això es comença amb la proposta
pràctica. Aquesta es tracta de la creació d’un conte musical amb activitats dirigides als infants
per poder fer a una aula ordinària. Aquestes activitats busquen tenir una actitud inclusiva,
educativa i fomentar una mirada intercultural. L’estudi combina metodologies qualitatives i
quantitatives, a través d’entrevistes, observacions i rúbriques d’avaluació es valora la situació
actual de les escoles i l’impacte de la intervenció en termes d’inclusió, participació i benestar
emocional. Els resultats assenyalen que el conte musical és una eina afectiva per promoure
habilitats socials com l’empatia, la motivació, comunicació, escolta activa, vincles
interpersonals i facilitar l’adaptació d’infants nouvinguts al nou entorn escolar.
This final thesis seeks to create an affective pedagogical tool to promote the inclusion of
children in primary schools. Through bibliographic research, the most important elements to
be considered are analyzed and then the practical proposal is started. This is the creation of
a musical story with activities aimed at children to be done in an ordinary classroom. These
activities seek to have an inclusive and educational attitude and to promote an intercultural
outlook. The study combines qualitative and quantitative methodologies, through interviews,
observations and evaluation surveys to assess the current situation of the schools and the
impact of the intervention in terms of inclusion, participation and emotional well-being. The
results show that musical content is an effective tool to promote social skills such as empathy,
motivation, communication, active listening, interpersonal bonds and to facilitate the
adaptation of new children to the new school environment.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Versión del documento
Versión publicada
Lengua
Catalán
Palabras clave
Páginas
132 p.
Publicado por
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/