L'escola inclusiva per a l’acompanyament d’infants amb necessitats específiques de suport educatiu. Un estudi de cas a educació infantil
Visualitza/Obre
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2025-05-01Resum
Aquest treball aborda el paper d’una escola inclusiva en el procés d’acompanyament dels
infants amb NESE. És per això que pretén donar resposta als següents objectius: descriure els
reptes i les possibilitats per avançar cap a una escola inclusiva en el segon cicle d’educació
infantil, identificar quines mesures de resposta educativa utilitza l’escola per donar resposta a
les NESE de l’alumnat i analitzar el paper dels docents en l'atenció a la diversitat. La recerca
segueix una metodologia qualitativa, basada en el paradigma interpretatiu i utilitza l’estudi de
cas, per comprendre una realitat escolar concreta. Així, els instruments de recollida de dades
han estat l’anàlisi de documents del centre, les entrevistes i les observacions a l’aula d’Infantil
4. A través d’aquests s’han identificat els principals factors que dificulten les respostes
educatives en una escola inclusiva com ara la manca de recursos humans i materials, la
necessitat de formació contínua del professorat, la coordinació entre professionals i la relació
amb les famílies. Alhora, s’han remarcat les accions i estratègies aplicades per afavorir la
inclusió, així com el paper fonamental del docent en aquest procés. El treball finalitza amb una
reflexió sobre els principals reptes que es troba una escola ordinària per donar respostes
educatives envers la diversitat i constata l’assoliment dels objectius plantejats. En aquest sentit,
es destaca que la inclusió educativa només és possible a través d’una bona coordinació entre
professionals, la formació contínua del professorat i una resposta pedagògica adaptada a la
diversitat.
This work explores the role of inclusive schools in supporting children with special educational
needs. To this end, it aims to achieve the following objectives: to describe the challenges and
opportunities involved in moving towards an inclusive school in the second cycle of early
childhood education; to identify the educational measures that the school uses to respond to
students with special educational needs; and to analyse the role of teachers in addressing
diversity. The research follows a qualitative methodology based on the interpretive paradigm,
using case studies to understand a specific school's situation. The data collection instruments
used were the analysis of centre documents, interviews and observations in a Kindergarten 4
classroom. Through these, the main factors that hinder inclusive educational responses have
been identified, such as a lack of human and material resources, the need for continuous
teacher training, the need for coordination between professionals, and the need for better
relationships with families. At the same time, the actions and strategies that promote inclusion
4
have been highlighted, as well as the teacher's fundamental role in this process. The work
concludes with reflections on the key challenges faced by ordinary schools in providing
educational responses to diversity, confirming the achievement of the set objectives. It is
emphasized that educational inclusion can only be achieved through effective coordination
between professionals, continuous teacher training and a pedagogical approach that adapts to
diversity
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Versió del document
Versió publicada
Llengua
Català
Paraules clau
Pàgines
60 p.
Publicat per
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Excepte que s'indiqui una altra cosa, la llicència de l'ítem es descriu com http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/