El desenvolupament de la identitat professional dels i les docents d’aules hospitalàries
Visualitza/Obre
Aquest document conté fitxers embargats indefinidament
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2025-05-19Resum
Aquest Treball de Final de Grau és un estudi qualitatiu que se centre en el
desenvolupament de la identitat professional dels docents que exerceixen la seva tasca
en aules hospitalàries de Catalunya. Aquesta investigació respon a un context educatiu
i social en què els mestres han d’afrontar situacions molt complexes, que requereixen
una pràctica pedagògica molt flexible, adaptada a les necessitats individuals de cada
infant i molt compromesa emocionalment. La recerca s’emmarca dins el camp de
l’educació inclusiva i parteix de la necessitat de donar visibilitat i reconeixement a una
realitat educativa sovint poc coneguda dins el sistema educatiu.
Els objectius específics del treball inclouen descriure i analitzar el funcionament
d’aquestes aules, identificar les seves potencialitats pedagògiques i emocionals,
explorar com es construeix la identitat professional dels docents, i valorar el grau de
satisfacció i reconeixement que perceben. Per tal de donar resposta a aquests objectius,
s’ha aplicat una metodologia qualitativa que ha combinat diferents tècniques.
D’altra banda, la mostra ha estat formada per docents d’aules hospitalàries de diversos
hospitals catalans, els quals han compartit les seves vivències i reflexions professionals.
Els resultats obtinguts demostren la diversitat en els perfils dels professionals docents,
tant a nivell formatiu com a nivell vocacional, i posen en manifest una alta implicació i
compromís en la seva tasca. La identitat professional que construeixen es fonamenta
en valors com l’empatia, la creativitat, la capacitat d’adaptació, la flexibilitat, ser versàtils
i afrontar cada situació amb estratègies, entre moltes altres.
This Final Degree Project is a qualitative study focused on the development of the
professional identity of teachers working in hospital classrooms across Catalonia. This
research responds to an educational and social context in which teachers are required
to face highly complex situations that demand a very flexible pedagogical approach,
tailored to the individual needs of each child and marked by a deep emotional
commitment.
The study is situated within the field of inclusive education and stems from the need to
give visibility and recognition to an educational reality that is often overlooked within the
broader educational system.
The specific aims of the project include describing and analysing the functioning of these
classrooms, identifying their pedagogical and emotional potential, exploring how the
professional identity of the teachers is constructed, and assessing the degree of
satisfaction and recognition they perceive. In order to address these objectives, a
qualitative methodology has been employed, combining various research techniques.
The sample consisted of teachers working in hospital classrooms in different hospitals
across Catalonia, who generously shared their experiences and professional reflections.
The findings highlight the diversity of teaching professionals, both in terms of training
backgrounds and vocational motivations, and reveal a high level of engagement and
commitment to their work. The professional identity they construct is grounded in values
such as empathy, creativity, adaptability, flexibility, versatility, and the ability to face each
situation with appropriate strategies, among many others.
Tipus de document
Projecte/Treball fi de carrera o de grau
Versió del document
Versió publicada
Llengua
Català
Paraules clau
Pàgines
61 p.
Publicat per
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Nota
Curs 2024-2025
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
Tots els drets reservats