Disseny i desenvolupament d’un esquí fis d’eslàlom que optimitzi l’inici de gir
Author
Other authors
Publication date
2025-06-01Abstract
Aquest treball de fi de grau té com a objectiu dissenyar, analitzar i fabricar un prototip
funcional d’esquí d’eslàlom conforme a la normativa FIS, específicament optimitzat per
millorar l’inici de gir en condicions de neu artificial. Per assolir-ho, s’ha realitzat un anàlisi
tècnic detallat del comportament estructural d’un esquí, centrant-se en les propietats de
flexió i torsió, clau per a la fase inicial del viratge.
El desenvolupament del projecte s’ha estructurat en diverses fases: definició d’objectius,
anàlisi normatiu, estudi del mercat, disseny geomètric i selecció de materials. S’han
proposat tres configuracions de laminat i, mitjançant simulacions per elements finits
(FEM), s’han comparat les rigideses a flexió (EI) i torsió (GJ) de cada cas. A partir dels
resultats, s’ha seleccionat el laminat més equilibrat per fabricar un prototip real.
El prototip s’ha construït mitjançant tècniques artesanals i s’ha validat amb assajos de
flexió a escala real. Els resultats mostren una rigidesa molt propera a la simulada, amb un
error inferior al 5%, confirmant l’efectivitat del procés de disseny. Es conclou que el laminat
escollit permet un bon compromís entre rigidesa i flexibilitat, millorant l’entrada al gir i
mantenint l’estabilitat, especialment en neu artificial.
El treball obre la porta a futures línies d’investigació, com l’estudi de la durabilitat, la
validació en entorns reals de competició i l’ús de materials més sostenibles
This final degree project aims to design, analyze and build a functional prototype of a FIS compliant slalom ski, specifically optimized to improve the start of the turn performance on
artificial snow. To achieve this, a detailed technical analysis was carried out focusing on the
ski’s structural behavior, particularly its bending and torsional stiffness, which are key
factors in the early phase of the turn.
The project was developed in several stages: definition of objectives, regulation analysis,
market research, geometric design, and material selection. Three laminate configurations
were proposed and analyzed using finite element simulations (FEM) to evaluate their
bending (EI) and torsional (GJ) stiffness. Based on the results, the most balanced
configuration was selected to fabricate a physical prototype.
The prototype was handcrafted using a sandwich construction method and validated
through real-scale bending tests. The measured stiffness values closely matched the
simulations, with less than 5% error, confirming the reliability of the design process. The
chosen laminate achieves a good balance between stiffness and flexibility, enhancing turn
initiation while maintaining high stability—particularly on dense artificial snow.
The project also opens up future research opportunities, such as fatigue and durability
testing, validation in real racing conditions, and the use of more sustainable materials.
Document Type
Project / Final year job or degree
Document version
Published version
Language
Catalan
Keywords
Pages
59 p.
Publisher
Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya
Note
Curs 2024-2025
2n Premi Eusebi Molera al millor Treball de Fi de Grau (TFG) de les titulacions d’Enginyeria (9ª edició)
Recommended citation
This citation was generated automatically.
This item appears in the following Collection(s)
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/

