L’educació intercultural a través de la literatura
Author
Other authors
Publication date
2021-06-04Alternative title
Propostes i orientacions de treball de la literatura a 2n d’ESO des de la perspectiva de l’educació intercultural
Abstract
La diversitat cultural ja és una realitat arreu, i a dia d’avui resulta pràcticament evident que les
cultures no es poden entendre com a entitats hermètiques i independents les unes de les altres.
Les aules de secundària en són un bon exemple, i la interculturalitat s’imposa en la literatura
acadèmica com el model de gestió de la diversitat cultural necessari per a la construcció d’una
societat inclusiva i saludable per a totes les persones que li donen vida. Amb la convicció que la
literatura és clau per treballar la interculturalitat a l’aula en la línia de l’educació intercultural
proposada pel Departament d’Ensenyament, aquesta recerca planteja alguns passos per avançar
en el coneixement de les cultures de la comunitat educativa. El treball es planteja 3 objectius:
l’observació del programa literari d’una mostra d’instituts en relació amb la composició cultural
del seu alumnat, la recollida d’idees i pràctiques interculturals a l’aula de català i l’elaboració
d’una proposta didàctica per fomentar el treball intercultural a través de la literatura. La recerca
s’ha guiat per una recollida de dades qualitatives i quantitatives contrastada i ampliada a través
de l’estudi de fonts bibliogràfiques. S’ha identificat poca explotació del potencial intercultural de
la literatura, però la recerca ha servit per traçar les primeres línies d’una proposta per portar
l’educació intercultural al terreny de la realitat.
Diversity is today a worldwide reality, and it has become clear that cultures cannot be seen as
hermetic concepts, independent from one another. High schools are a good example of that, and
scholarly research promotes interculturalism as the critical cultural diversity management model
for a healthy and inclusive society for all its citizens. Literature is key for the development of an
intercultural perspective at school in line with the intercultural education promoted by the
Catalan Department of Education. With this conviction, the present dissertation sets some
ground rules to move forward in the understanding of the cultures within the educational
community. The conducted work had three objectives: observing the literary program of a sample
of high school classrooms regarding their cultural makeup, collecting ideas and intercultural
experiences in the Catalan classes and creating a didactic proposal to encourage intercultural
work through literature. The research was guided by a collection of both qualitative and
quantitative data together with the study of scholarly accounts. Results show that the
intercultural potential of literature is still poorly utilized, but the work has been useful for drawing
the first lines of a proposal to bring intercultural education to the realm of reality.
Document Type
Master's final project
Document version
Director/a: M. Àngels Verdaguer Pajerols
Language
Catalan
Keywords
Educació intercultural
Literatura
Lectura
Interculturalitat
Educació secundària
Pages
51 p.
Note
Curs 2020-2021
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca