Els cantadors a l'aula. Adaptació de les Polifonies Tradicionals Catalanes a l'aula de música de secundària
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2022-06Resumen
Aquest treball té per objectiu potenciar el cant a l’aula de música de secundària a
partir de les polifonies tradicionals catalanes, una pràctica estesa a Catalunya durant
el segles XV i XVI, que consistia en el cant d’un repertori polifònic tradicional i
litúrgic per part dels homes de pobles del Principat. Així doncs, en aquesta
investigació hem aprofundit en els beneficis del cant a l’aula, a través de
l’aproximació i l’opinió de diversos pedagogs, com a eina de cohesió, que permet que
es posin en pràctica tots els elements de la teoria musical. El cant el treballarem a
través de les polifonies tradicionals catalanes, un gènere que interpretaven els
cantadors sense tenir una educació musical. A partir de tot això, hem elaborat una
unitat didàctica adaptant aquestes característiques a l’aula de secundària, amb la
intenció de potenciar el repertori i la tradició catalana. Els alumnes podran
experimentar la pràctica del cant, a partir d’una recerca i vivència del repertori. Amb
l’ajuda i suport del docent i d’un grup de polifonies professional, faran un concert
final en el qual interpretaran aquest repertori i esdevindran divulgadors del gènere.
Finalment, amb la finalitat de veure si la nostra proposta és viable, hem utilitzat el
mètode científic de la validació a través del judici d’experts de l’àmbit de la docència.
The aim of this project is to empower singing in the high school’s music classroom
through Catalan traditional polyphonies, a widespread practice in Catalonia over the
XVth and XVIth centuries, consisting of a traditional, polyphonic and liturgical singing
by the men in the Principate’s villages. Therefore, this investigation has allowed us
to delve into the benefits of classroom singing through the opinion of several
pedagogues, as a cohesive tool, which allow us to put into practice all items of the
musical theory. In order to work on the singing, we are going to use the Catalan
traditional polyphonies, a genre performed by the cantadors, who did not have any
kind of musical education. Proceeding from all the aforementioned, we have drafted
a teaching unit which adapts these features to the high school’s classroom, intending
to empower the repertoire and the Catalan tradition. The students will be able to
experience the practice of singing thanks to a research and a personal experience of
the repertoire. Assisted and supported by the teacher and a professional
polyphonies group, they will perform a final concert where they will sing this
repertoire and become disseminators of the genre. Finally, to see if our proposal is
feasible, we have used the scientific method of validation through some teaching
experts’ opinion.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Tutor: Albert Fontelles-Ramonet
Lengua
Catalán
Palabras clave
Cant -- Educació secundària obligatòria
Páginas
60 p.
Nota
Curs 2021-2022
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Tots els drets reservats
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca