Usos lingüístics i oralitat a les aules de secundària: la llengua oral com a eina d’aprenentatge
Author
Other authors
Publication date
2022-06-01Abstract
La llengua pròpia del nostre país, el català, és una llengua amenaçada i corre el risc de
desaparèixer: està en retrocés, sobretot, pel que fa al seu ús social. En un context on
les llengües dominants —sobretot el castellà, però també l’anglès— van guanyant
parcel·les d’ús, l’abandonament del català per part dels seus parlants, és una de les
causes principals d’aquest procés. Alhora, en un món encaminat a la interacció digital
global i en un sistema educatiu encara molt pendent de l’escriptura, la competència
oral dels estudiants de secundària no assoleix els nivells desitjables. Aquest fenomen,
que es comença a fer palès de manera generalitzada, és encara més evident en el cas
del català. La seva presència és cada cop menor als instituts de secundària de l’àrea
metropolitana de Barcelona. Així les coses, l’enfocament comunicatiu de
l’ensenyament de llengües i la immersió lingüística haurien pogut dur-nos a una
situació molt diferent, i en canvi ens trobem que, per una banda l’ús del català als
instituts comença a ser residual i per l’altra que la competència comunicativa de molts
estudiants de secundària i batxillerat no es correspon a la que en podríem esperar.
Amb aquest treball, que és l’estudi d’un cas concret, mirem d’entendre les causes i
explorar possibles solucions a un problema que, si no para d’augmentar, pot acabar
convertint-se en un dels factors clau de l’abandonament definitiu del català per part
de la població més jove del país, que és el primer pas cap a la desaparició de la
llengua.
Our country's language, Catalan, is endangered and is at risk of disappearing: it is in
decline, mainly if we focus on its social use. In a context where dominant languages
—especially Spanish but English too—are gaining ground, the lack of use of Catalan
by their speakers is one of the principal causes of this process. At the same time, in a
world that points to global digital interplay and is still focused on writing, oral
competition from secondary school students does not reach the required levels. This
phenomenon, which is beginning to become widespread, is even more evident in the
case of Catalan. Its presence is diminishing in secondary schools in the metropolitan
area of Barcelona. Thus, the communicative approach to language teaching and
linguistic immersion may lead us to a very different situation. Instead of this, we find
that, on the one hand, the use of Catalan in high schools is beginning to be residual
and, on the other hand, that the communicative competence of many secondary school
students does not correspond to what we might expect. With this work, which is the
study of a specific case, we are trying to understand the causes and explore possible
solutions to a problem which, if ever-increasing, may eventually become one of the
main factors in the definitive disappearance of Catalan by the youngest population in
the country, which is the first step towards the disappearance of the language.
Document Type
Master's final project
Document version
Tutor: Àngel Raluy Alonso
Language
Catalan
Keywords
Català parlat
Català en l'ensenyament
Pages
46 p.
Note
Curs 2021-2022
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Tots els drets reservats
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca