Forming intelligible ELF speakers: Exploring pronunciation teaching with L1 Catalan/Spanish learners of English
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2022-06-03Resumen
It is widely acknowledged that pronunciation teaching has fallen between the cracks of both English
teacher training programs and English language classes. This paper aims to analyse whether
explicit pronunciation training makes a significant difference in a speaker’s intelligibility and whether
English proficiency plays a role in this process. The participants are 11 Catalan and Spanish native
speakers, who range from 15 to 17 years old. A placement test was administered to determine the
English proficiency of the participants. A pre-test and a post-test eliciting free speech samples from
the participants were recorded before and after an 8-week pronunciation training course, and later
assessed by the English language teacher raters. The improvement exhibited by the participants
was not significant, although there was an inverse correlation between the participants’ improvement
and their performance in the placement test. Therefore, those participants with lower proficiency,
showed a higher improvement value.
Està àmpliament reconegut que l'ensenyament de la pronunciació ha sigut desatès tant en els
programes de formació de professors d'anglès com de les classes d'anglès. Aquest article pretén
analitzar si ensenyar pronunciació explícitament reporta una diferència significativa en la
intel·ligibilitat del parlant i si el domini de l'anglès juga un paper en aquest procés. Els participants
són 11 parlants nadius de català i castellà. Per una banda, es va realitzar una prova de nivell per
determinar el domini de l'anglès dels participants. Per altra banda, es va gravar una prova prèvia i
una de posterior incloent mostres d’expressió lliure després d’un curs de pronunciació de 8
setmanes i posteriorment aquestes van ser avaluades pels jutges. La millora que presenten els
participants no és significativa, tot i que hi ha una correlació inversa entre la millora dels participants
i el seu rendiment a la prova de nivell. Per tant, aquells participants amb menor competència, van
mostrar un valor de millora més alt.
Tipo de documento
Trabajo fin de máster
Versión del documento
Tutor: Sarah Khan
Lengua
Inglés
Palabras clave
Anglès -- Pronunciació -- Ensenyament
Páginas
29 p.
Nota
Curs 2021-2022
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca