Role-playing games: A motivational tool to help EFL learners develop confidential speaking
Author
Other authors
Publication date
2023-06-02Abstract
Even though it is true that the English Language plays a significant role all around the world
today, it continues to be one of the most demanding subjects for secondary school students
(Rubio and Martínez, 2008). This fact can be explained, among other reasons, by the pupils’
lack of motivation (Harmer, 2007; Mores Cruz, 2022; Rost, 2006; Segura Alonso, 2011;
Stephens et al., 2012; Wilkinson and Potts, 2022). It is precisely for this very reason that the
purpose of the present research is to discover whether the speaking strategy of role-playing
could be useful to foster both the scholars’ English communicative competence and their
incitement in the learning of this discipline. To investigate this issue, some 4th of ESO
English students from a public high school in Osona were invited to answer two different
questionnaires: in the first one, they were asked about their interests and tastes in television,
responses that would help the author to create the premises of their subsequent performances;
in the second one, they had to describe their feelings after having carried out such an
exercise. In the same way, the implementation of peer assessment was also considered a
potential motivational component for teenagers. The results of the study reveal a correlation
between the sources studied, and the entertaining manoeuvring implemented during the
practicum period of the trainee teacher, confirming, thus, that role-playing, if oriented to their
needs, has a positive reception on English as a Foreign Language (EFL) learners.
Keywords: Motivation; Motivational Strategies; Role-Playing; English as a Foreign
Language; Teenagers; Tastes and Interests; Peer Assessment; Compulsory Secondary
Education.
Si bé és cert que, actualment, l’anglès juga un paper veritablement important a nivell
mundial, continua sent una de les assignatures més desafiants per als estudiants de l’Educació
Secundària Obligatòria (ESO) (Rubio and Martínez, 2008). Aquesta constatació pot ser
explicada, entre altres motius, per la falta de motivació per part dels alumnes (Harmer, 2007;
Mores Cruz, 2022; Rost, 2006; Segura Alonso, 2011; Stephens et al., 2012; Wilkinson and
Potts, 2022). És precisament per aquesta raó que l’objectiu d’aquesta investigació és
descobrir si l’estratègia conversacional del joc de rols pot ser utilitària per a potenciar tant la
competència comunicativa en anglès com la incitació dels estudiants en aquesta disciplina.
Per investigar aquest assumpte, alguns estudiants de 4t d’ESO d’un institut públic de la
comarca d’Osona van haver de respondre dos qüestionaris: en el primer, se’ls va demanar
informació sobre els seus interessos i gustos televisius, respostes que ajudarien a l’autora a
crear les premises de les posteriors actuacions; en el segon, van haver de descriure els seus
sentiments i reaccions després d’haver portat a la pràctica un tal exercici. De la mateixa
manera, l’ús de l’avaluació entre iguals també va ser considerada com un element
motivacional pels adolescents. Els resultats de l’estudi revelen una correlació entre les fonts
estudiades i la divertida maniobra implementada durant el període de pràctiques de la
professora en formació, confirmant, així, que el joc de rols, sempre i quan estigui orientant
cap a les seves necessitats, té un efecte positiu en els aprenents de “English as a Foreign
Language” (EFL).
Paraules claus: Motivació; Estratègies de motivació; Joc de rols; Anglès com a Llengua
Estrangera; Adolescents; Gustos i Interessos; Avaluació entre Iguals; ESO.
Document Type
Master's final project
Document version
Supervisor: Sílvia Garriga Galobardes
Language
English
Keywords
Motivació en l'educació -- Ensenyament secundari
Anglès en l'ensenyament
Llengua segona -- Adquisició
Pages
51 p.
Note
Curs 2022-2023
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca