La cançó protesta: Desconstrucció del gènere per a la seva aplicació a l'aula de secundària
Autor/a
Altres autors/es
Data de publicació
2023-06-02Resum
Aquest treball aprofundeix en l’ús de la cançó protesta dins del marc educatiu actual i
estudia la seva aplicabilitat a l’ESO (Educació Secundària Obligatòria). La investigació
pretén mostrar la importància que té el missatge de les cançons i la influència que pot
tenir en l’educació dels adolescents. També mostra com aquest pot ser utilitzat com a
eina educativa dins d’un enfocament global inclusiu i transversal per assolir el perfil
competencial de sortida proposat pel nou decret d’ordenació dels ensenyaments de
l’educació bàsica.
La recerca, d’una banda, fa una revisió històrica i reflexiona sobre els tres elements
que convergeixen en la temàtica plantejada: el gènere musical de la cançó protesta,
les eines educatives i els elements que les fan apropiades per a un aprenentatge
significatiu i, finalment, el vessant sociològic dels usos i funcions de la música.
D’altra banda, s’elabora una unitat didàctica que, posteriorment és validada per un
grup d’experts.
Paraules clau: cançó protesta, motivació, emoció, ESO, ensenyament transversal,
usos i funcions de la música, perfil competencial de sortida.
Este trabajo profundiza en el uso de la canción protesta dentro del marco educativo
actual y estudia su aplicabilidad en la ESO (Educación Secundaria Obligatoria). La
investigación pretende mostrar la importancia que tiene el mensaje de las canciones y
la influencia que puede tener en la educación de los adolescentes. También muestra
como éste puede ser utilizado como herramienta educativa dentro de un enfoque
global inclusivo y transversal para lograr el perfil competencial de salida propuesto por
el nuevo decreto de ordenación de las enseñanzas de la educación básica.
La investigación, por un lado, hace una revisión histórica y reflexiona sobre los tres
elementos que convergen en la temática planteada: el género musical de la canción
protesta, las herramientas educativas y los elementos que las hacen apropiadas para
un aprendizaje significativo y, finalmente, la vertiente sociológica de los usos y
funciones de la música.
Por otro lado, se elabora una unidad didáctica que, posteriormente es validada por un
grupo de expertos.
Palabras clave: canción protesta, motivación, emoción, ESO, enseñanza transversal,
usos y funciones de la música, perfil competencial de salida.
This work delves into the use of the protest song within the current educational
framework and studies its applicability in ESO (Compulsory Secondary Education). The
research aims to show the importance of the message of the songs and the influence it
can have on the education of the adolescents. It also shows how it can be used as an
educational tool within a global inclusive and transversal approach to achieve the
outgoing competency profile proposed by the new decree for the ordering of the
teachings of basic education.
The research, on the one hand, makes a historical review and reflects on the three
elements that converge on the proposed topic: the musical genre of the protest song,
the educational tools and the elements that make them appropriate for meaningful
learning and, finally, the sociological aspect of the uses and functions of music.
On the other hand, a didactic unit is developed and, later on, validated by a group of
experts.
Key words: protest song, motivation, emotion, ESO, transversal teaching, uses and
functions of music, outgoing competency profile.
Tipus de document
Treball fi de màster
Versió del document
Tutor: Albert Fontelles-Ramonet
Llengua
Català
Paraules clau
Música -- Educació secundària obligatòria
Motivació en l'educació -- Ensenyament secundari
Pàgines
85 p.
Nota
Curs 2022-2023
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
Drets
Tots els drets reservats