Anàlisi de la codocència com estratègia per a la inclusió a una escola d'un barri de Buenos Aires (Argentina)
Autor/a
Otros/as autores/as
Fecha de publicación
2023-05-30Resumen
La societat es troba en un procés de canvi constant el qual l’escola ha
d’acompanyar inevitablement, i per tant, adaptar-se constantment a allò que succeeix i les
demandes que es produeixen. Dins d’aquest procés de canvi es troba la formació d’una
societat cada vegada més diversa, i com a conseqüència, també afecta al context educatiu.
Per tal de poder fer front a aquesta diversitat, és necessari pensar i repensar les
metodologies que s’empren a l’aula per tal que siguin efectives i tinguin com a objectiu
principal l’atenció a tot l’alumnat. En aquest sentit, aquest treball es centra en una estratègia
que constitueix un suport universal (i que per tant, es dirigeix a tot l’alumnat), i que té
l’objectiu de contribuir a aquest objectiu inclusiu: la codocència. Després de fer força
recerca, es tracta la codocència dins del marc educatiu com dos o més mestres que
col·laboren en la tasca educativa amb un objectiu concret i una responsabilitat conjunta, i
contempla la variació en el nivell de participació dels mestres.
En aquest treball, doncs, s’ha fet un anàlisi exhaustiu del funcionament d’aquesta estratègia
en una escola en concret de Buenos Aires, i s’ha fet a partir d’instruments com l’entrevista,
l’observació qualitativa en diferents moments a l’aula i el grup de discussió amb infants. La
recerca m’ha permès conèixer les limitacions de la pràctica però alhora determinar si
realment constitueix una resposta inclusiva a la diversitat a l’escola.
Paraules clau: codocència, societat diversa, suport universal, mesura inclusiva, mestres
que col·laboren, educació primària.
Society is undergoing a process of constant change, which the school must
inevitably accompany, and therefore constantly adapt to what is happening and the demands
that arise. This process of change includes the formation of an increasingly diverse society,
and as a consequence, it also affects the educational context. In order to be able to deal with
this diversity, it is necessary to think and rethink the methodologies used in the classroom so
that they are effective and have as their main objective the attention to all pupils. In this
sense, this final disertation focuses on a strategy that constitutes a universal support (and
therefore is addressed to all students), and which aims to contribute to this inclusive
objective: co-teaching. After a great deal of research, co-teaching is treated within the
educational framework as two or more teachers collaborating in the educational task with a
specific objective and joint responsibility, and contemplates the variation in the level of
participation of the teachers.
In this work, therefore, an exhaustive analysis has been made of the functioning of this
strategy in a specific school in Buenos Aires, using instruments such as the interview,
qualitative observation at different times in the classroom and the discussion group with
children. The research has allowed me to know the limitations of the practice but at the same
time to determine if it really constitutes an inclusive response to diversity at school.
Key words: co-education, diverse society, universal support, inclusive measure,
collaborative teachers, primary education.
Tipo de documento
Proyecto / Trabajo fin de carrera o de grado
Lengua
Catalán
Palabras clave
Educació primària
Educació inclusiva
Docència en equip
Páginas
118 p.
Nota
Curs 2022-2023
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
Derechos
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca