Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia
dc.contributorUniversitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
dc.contributor.authorGüell Noguera, Clara
dc.date.accessioned2025-01-20T11:29:15Z
dc.date.available2025-01-20T11:29:15Z
dc.date.created2024-05-30
dc.date.issued2024-05-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10854/8450
dc.descriptionCurs 2023-2024es
dc.description6è Premi Sebastià Álvarez i Arenas d'Educació al Millor Treball de Fi de Màster. Accèssit.
dc.description.abstractAquest estudi analitza el desenvolupament de la competència lèxica de 32 estudiants de secundària obligatòria d’un mateix centre educatiu. L’objectiu és observar si hi ha un progrés en l’ús i els tipus dels substantius que han emprat en produccions acadèmiques de dos gèneres, narratiu i argumentatiu. Per a l’anàlisi, s’han classificat els substantius a partir de la categorització de Ravid (2006) i s’ha seguit una metodologia quantitativa. Els resul tats demostren que al llarg dels cursos hi ha una evolució e n l’ús dels abstractes, fet que implica més domini del llenguatge acadèmic. A part d’això, els textos narratius són més densos quant a substantius en general, però els argumentatius en presenten més d’abstractes. Així mateix, també es comprova si factors com l’hà bit lector o la llengua parlada a casa són determinants en l’ús d’abstractes i en el seguiment de la normativa ortogràfica, i els resultats de l’anàlisi només constaten que la lectura freqüent influeix en el seguiment de la normativa, però no permet en afirmar res respecte de les altres variables. Les conclusions apunten que la capacitat d’abstracció està fortament vinculada amb l’escolarització i no tant amb altres factors externs, de manera que palesen la rellevància de l’ensenyament del lèxic a les aules per promoure el domini del llenguatge acadèmic, en particular, i de la competència comunicativa en general. Paraules clau: abstracció nominal, competència lèxica competència escrita educació secundària obligatòria, llenguatge acadèmic substantius, text argumentatiu , text narratiues
dc.description.abstractThis study analyzes the development of the lexical competence of 32 compulsory secondary school students from the same school. The aim is to observe whether there is progress in the use and the types of nouns utilized in academic productions of two genres, narrative and argumentative. For the analysis, the nouns have been classified based on the categorization of Ravid (2006) and a quantitative methodology has been applied. The results show that throughout the years there is an evolution in the use of abstract nouns, which implies more mastery of academic language. Besides this, narrative texts are denser in terms of nouns in general, but argumentative texts have more abstract ones. Furthermore, it is also checked whether factors such as the reading habit or the language spoken at home are decisive in the usage of abstract nouns and in the spelling control, and the results only indicate that frequent reading influences the spelling control, but they do not allow us to affirm anything else about the other variables. The conclusions point out that the ability to abstract is strongly linked to schooling and not so much to other external factors, so they reveal the relevance of teaching vocabulary in classrooms to promote mastery of academic language, specifically, and communicative competence, in general. Key words: academic language, argumentative text, lexical competence, compulsory secondary school, narrative text, noun, noun abstraction, written competence.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent37 p.es
dc.language.isocates
dc.rightsTots els drets reservatses
dc.subject.otherCompetència comunicativaes
dc.subject.otherLlenguatge i llengües -- Ensenyamentes
dc.subject.otherEducació secundària obligatòriaes
dc.titleEl desenvolupament de la competència lèxica dels substantius en l'Educació Secundària Obligatòria: un estudi de cas a partir de la producció de textos narratius i argumentatiuses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesises
dc.description.versionTutora: Mariona Casas Deseuras
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccesses


Ficheros en el ítem

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Compartir en TwitterCompartir en LinkedinCompartir en FacebookCompartir en TelegramCompartir en WhatsappImprimir