“Jo també puc” Referents d’èxit: una eina per a la millora de l’èxit educatiu de l’alumnat d’origen immigrat?
Author
Other authors
Publication date
2013Abstract
La pregunta inicial de recerca que he plantejat per a aquest TFM era doble i es referia
a l’impacte de les activitats del projecte “Referents d’èxit” en l’autoconcepte i les
expectatives de futur d’alumnat de secundària (en general, i específicament en el cas
d’alumnes musulmanes).
Aquesta pregunta anava acompanyada d’una hipòtesi que la recerca corrobora
parcialment: efectivament, aquest tipus d’activitat influeix positivament en
l’autoconcepte i en les expectatives de l’alumnat en general i de les alumnes
musulmanes en particular. La recerca no ha permès obtenir evidències empíriques
d’un impacte generalitzat de les activitats en totes les categories analitzades, però sí
en algunes. Concretament: La tendència generalitzada a un cavi de matís en l’expressió de les
expectatives professionals després de les xerrades: major determinació en la
resposta i aparició dels missatges recurrents dels referents d’èxit (taules 12 i
13).
· Variacions en la referència de l’origen com a element rellevant en
l’autoconcepte de l’alumnat d’origen immigrat abans i després de les xerrades
(taula 10). En aquest cas, però, la recerca no aporta informació suficient sobre
els motius d’aquestes variacions.
· Variacions en la identificació de barreres i facilitadors, abans i després de les
xerrades, especialment en les alumnes immigrades (entre elles, les
musulmanes): desaparició de la referència als diners com a barrera, més pes
dels condicionants vinculats a la pròpia actitud, aparició de referències directes
a les xerrades.
· Finalment, tant en la identificació dels referents com en la valoració de les
xerrades, apareixen referències explícites a l’impacte que han suposat per a
alguns alumnes (sobretot noies, de diversos orígens) les xerrades del projecte
“Referents d’èxit”.
Al meu parer, aquests resultats es poden interpretar com a indicadors dels impactes, i
justificarien una anàlisi amb més profunditat i amb la utilització de metodologies
complementàries per aconseguir noves dades que permetessin corroborar
definitivament la hipòtesi de partida.
Document Type
Master's final project
Language
Catalan
Keywords
Educació inclusiva
Immigrants
Fracàs escolar
Subjects and keywords
Atenció a la diversitat
Pages
113 p.
Note
Curs 2012-2013
This item appears in the following Collection(s)
Rights
Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca